The art education and the comics (HQ): The sequential art and the graphic development
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234607142015027Keywords:
sequencial art, graphic, design development, teaching of visual artsAbstract
The comics-HQ are much more than an entertainment-related media; they have become, over the years, an important educational tool. This article presents a brief historical background of the origin of comic books and relates sequential art with the teaching of Visu- al Arts. Besides, this study supports the idea that the graphical analysis of dif- ferent genres of comics can contribute to the understanding of the process, the production of HQ in the classroom and for the stimulation of graphic de- velopment in children, during the stage of symbolic thought. The research was developed with students at a public municipal primary school in the city of Rio Grande/RS and presents results that point to the importance of the use of the HQ in creative processes, associated with drawing and writing; in promoting students ‘ interest by arts discipline; and graphic development.
Downloads
References
CASTELL, Cleusa Peralta. Pela linha do tempo do desenho infantil: um caminho trans estético para o currículo integrado. Rio Grande: FURG, 2012.
DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil.
ed. Porto Alegre: Zouk, 2010a.
DERDYK, Edith (Org.). Disegno. Desenho. Desígnio. 2. ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010b.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunis- ta. 4. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
GOIDANICH, Hiron Cardoso. Enciclopédia dos quadrinhos. 2. ed. Porto Alegre: L&PM, 2011.
GOMBRICH, Ernst Hans. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2011. OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2010. RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo; RAMA, Angela; VILELA, Túlio; BARBOSA, Ale- xandre (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
ABISMO INFINITO (2010) Will Eisner – Profissão Cartunista. Disponível em: http:// abismoinfinito.wordpress.com/2010/02/10/will-eisner-profissao-cartunista/. Acesso em: 18 de março de 2014.
ASSOCIAÇÃO CULTURAL NAÇÃO HQ (2006) As Aventuras de Nhô-Quim ou Impres- sões de uma Viagem à Corte. Disponível em: http://nacao.net/2006/01/30/as-a- ventura-de-nho-quim-ou-impressoes-de-uma-viagem-a-corte/. Acesso em: 29 de março de 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares – Cursos de Graduação. Artes Visuais Resolução-CNE/CES nº1, de 16 janeiro de 2009. Disponível em: http:// portal. mec. gov. br/ index.php? option= com_ content&id=12991: diretrizes- curriculares- cursos-de-graduacao. Acesso em: 17 de agosto de 2014.
CALLARI, Alexandre (2011) O Comics Code Authority. Disponível em: http:// pipoca- enanquim.com.br/sem-categoria/o-comics-code-authority/. Acesso em: 29 de mar- ço de 2015.
CLETO, Pedro (2013) Richard F. Outcault nasceu há 150 anos. Disponível em: http:// asleiturasdopedro.blogspot.com.br/2013/01/richard-f-outcault-nasceu-ha-150-a- nos.html. Acesso em: 12 de abril de 2014.
FONSECA, Rafa (2010) Narrativa Gráfica com Will Weisner. Disponível em: http:// desenhandopercursosurbanos.blogspot.com.br/2010/06/narrativa-grafica-com-will
-eisner.html. Acesso em: 14 de agosto de 2014.
GUIA DOS QUADRINHOS (2013) Plataforma HQ nº 1. Disponível em: http://www. guiadosquadrinhos.com/edicao/plataforma-hq-n-1/pl184100/108832. Acesso em: 25 de agosto de 2014.
MARVEL’S ‘NUFF SAID (2011). Disponível em: http:// tapvd. home. xs4all. nl/SWW_ Marvel_v01.html. Acesso em: 14 de agosto de 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Luciano Soares Lima, José Antonio Vieira Flores, Cláudio Tarouco de Azevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo