Textile paths:

possibilities of creative routes in the female context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613292021199

Keywords:

Textiles., Feminism., Trajectories., Modernity., Contemporary.

Abstract

Revisiting the modern values that refer to the role of the artist and his actions, the article proposes to analyze the difficulties experienced by women in relation to the access of the public space and the gesture of composing trajectories through it. It is suggested that the textile media provided a means of creative journey that recognizes the self and the home environment as a landscape to be appropriated and built.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina de Aguiar Casali Dias, UFJF - Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Artes Visuais (bacharelado) pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Mestranda em Artes, Cultura e Lingagens pelo IAD/UFJF na linha Arte, Moda: História e Cultura com orientação da Profª Drª Rosane Preciosa.

 

References

BLANCA, Rosa. EL BORDADO EN LO COTIDIANO Y EN EL ARTE

CONTEMPORÁNEO: ¿PRÁCTICA EMERGENTE O TRADICIONAL? Revista

Feminismos, Salvador, v. 2, n. 3, p.19-31, set. 2014.

BONDÍA, Jorge Larossa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência*. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. /, n. 19, p.20-28, 2002. Disponível em: http://www.anped.org.br/site/rbe/rbe. Acesso em: 25 out. 2019.

BRYAN-WILSON, Julia. Fray: art and textile politics. Chicago: The University Of Chicago Press, 2017. 326 p.

CELENTANI, Francesca Gargallo. Feminismos desde Abya Yala. Ideas y proposicio nes de las mujeres de 607 pueblos en nuestra América. Ciudad de México: Corte y Confección, 2014. Disponível em: http://francescagargallo.wordpress.com/. Acesso em: 25 out. 2019.

DIAS, Rosa. Nietzsche, vida como obra de arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

LIMA, Diane. O MELHOR DA VIAGEM É A DEMORA. 2019. Disponível em: https://valongo.com/. Acesso em: 28 out. 2019.

NOCHLIN, Linda. Why Have There Been No Great Women Artists? Tradução de

Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora / Publication Studio SP, 2016.

PARKER, Rozsika. The Subversive Stitch: Embroidery and the making of the

feminine. Londres/nova Iorque: I.b. Tauris & Co. Ltd, 1984.

PAULS, Melanie Anne. Piecing together creativity:: feminist aesthetics andthe crafting of quilt. 2014. 216 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Arts, Department Of Women's And Gender Studies, College Of Liberal Arts And Sciences, Chicago, 2014.

POLLOCK, Griselda. Vision and Difference: feminism, femininity and the histories of art. Londres/ Nova Iorque: Routledge, 1988.

WALKER, Alice. Em busca dos jardins de nossas mães. Harcourt, 1972. Tradução de Letícia Cobra Lima.

Published

2021-01-01

How to Cite

DIAS, Marina de Aguiar Casali. Textile paths:: possibilities of creative routes in the female context. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 29, p. 199–211, 2021. DOI: 10.5965/2175234613292021199. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16423. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta