AESTHETIC EDUCATION: [BETWEEN] ARTISTIC AND PEDAGOGICAL LANDSCAPES
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234611252019085Keywords:
visual arts, aesthetic education, philosophy, sightsAbstract
The article presents artistic and pedagogical landscapes that reflect on aesthetic education, unfolded in experiences and cartographic movements present in the works of the Research Group [Between] Landscapes, CNPq / UDESC. This is constituted of two Lines of Research, the first investigating the process of creation in Art, and the se-cond the process of creation in Art and Education, proposing to reconfigure other landscapes in visual arts formations, both undergraduate and baccalaureate. The purpose of the group is to promote articulations between teacher education and poetic formation in order to highlight their relational aspect. Thus, the article presents some of these landscapes designed by the projects anchored in the GP, in which each researcher investigates different conceptions and theoretical axes that intersect with philosophy.
Downloads
References
CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. Tradução: Marcos Marcionilo. São Pau-lo: Martins, 2007. (Coleção Todas as Artes).
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. 4. ed. Tradução: Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., 2003.
______________. Crítica e clínica. 2ª ed.Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 2011.
________; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia – vol. 1. Tradução: Aurélio Guerra Neto; Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FONSECA, Tania Mara Galli; COSTA, Luis Artur. As durações do devir: como construir objetos-problema com a cartografia. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TE-DESCO, Silvia (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2012.
LAMPERT, Jociele; GOULART, Tharciana; FACCO, Marta. A pesquisa em arte na arte educação: reflexões sobre “inventações” no ateliê de pintura. In: Anais do 26º Encon-tro Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas. Campinas, São Paulo, 2017.
LINS, Daniel. Estética como acontecimento: o corpo sem órgãos. São Paulo: Lumme Editor, 2012.
MADERUELO, Javier. Paisaje: un término artístico. In: BULHÕES, Maria Amélia; KERN, Maria Lúcia B. Paisagem: desdobramentos e perspectivas contemporâneas. Editora UFRGS, 2010.
PASSERON, René. A poiética em questão. Revista Porto Arte, Porto Alegre, n. 21, vol. 1, jul./nov. 2004. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/PortoArte/article/view/27885/16492>. Acesso em: 17 maio 2016.
PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subje-tividade. Porto Alegre: Sulina, 2012.
PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a for-mação do professor. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRI-TES, Blanca; TESLER, Elida (orgs.). O meio como ponto zero: metodologia de pesqui-sa em Artes Plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002. pp.123-140.
WOSNIAK, F.; LAMPERT, Jociele. Sobre o ensino/aprendizagem em Artes Visuais ou arte como experiência. In: Seminário comemorativo do centenário do livro Demo-cracia e Educação, 2016, São Paulo. Seminário comemorativo do centenário do livro Democracia e Educação: a Filosofia da Educação de John Dewey em debate. Paraná: Londrina, 2016, vol. 1, pp. 39-54. Disponível em: <http://www.uel.br/eventos/cente-nariode/>. ISBN978-85-7846-365-6. Acesso em: 08 maio 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo