Music teachers in (self)formation movements: thinking about formation “among us”
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0204Keywords:
music education, music teacher formation, (Self)formation, groupAbstract
The music teacher formation has been the subject of significant research in Music Education, fostering theoretical advancement and the critical examination of specific aspects that interconnect music(s) and education(s). This study highlights the importance of understanding music teacher education through the lens of professional practice, with a focus on continuing education. Based on theoretical pathways linked to ongoing research (Schneider, 2023), this article proposes a reflection on the continuing education of music teachers from the perspective of (self)formation and the group as a formative device. The goal is to (re)think continuing education for music teaching professionals, emphasizing the potential of a formation "among us"—the self, the other, and the profession. In this approach, the formation "among us" is permeated by (self)formative experiences and group dynamics that create time and space for reflection and the (re)construction of the profession. Thus, this type of formation intertwines withthe university, the school, and the teachers themselves, reflecting the complex web that encompasses professional practice and music teaching.
Downloads
References
ALMEIDA, Jéssica. Quando em dois somos muitos: histórias de vida dialogadas e a atuação do professor de música na Educação Básica. 2016. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
ALMEIDA, Jéssica. Biografia músico-educativa: produção de sentidos em meio à teia da vida. 2019. 368 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. A formação profissional do educador musical: algumas apostas. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 8, p. 17-24, mar. 2003.
BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. Formação de professores de música: desafios éticos e humanos para pensar possibilidades e inovações. Revista da ABEM, Londrina, v. 24, n. 36, p. 8-22, jan./jun. 2016.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 157-164, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700/6352. Acesso em: 15 jun. 2023.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica. Educação, Porto Alegre, v.34, n.2, p. 157-164, maio/ago. 2011. Acesso em: 15 jun. 2024. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700/6352
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 abr. 2025.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 4 mar. 2002. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 13 abr. 2025.
CHIENÉ, Adèle. A narrativa de formação e a formação de formadores. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010.
CORRÊA, Juliane Riboli. Narrativas de um caminhar para si com os outros: experiências formativas inclusivas junto a um grupo de estudantes de música. 2018. 241 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S151797022006000200011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 30 set. 2023.
FERRY, Gilles. El trajecto de la formación: los ensinãntes entre la teoría e la práctica. México: Paidós Educador, 1990.
FERRY, Gilles. Pedagogia de la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas, 1997.
GALVANI, Pascal. A autoformação, uma perspectiva transpessoal, transdisciplinar e transcultural. In: SOMMENMAN, Américo; MELLO, Maria F,; BARROS, Vitória M, de (org.). Educação e transdisciplinaridade II. São Paulo: Triom/UNESCO, 2002. p. 95-121.
GAULKE, Tamar Genz. O desenvolvimento profissional de professores de música da educação básica: um estudo a partir de narrativas autobiográficas. 2017. 228 f. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010ª. p. 61-79.
JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Traduzido por: Albino Pozzer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010b.
MATEIRO, Teresa. A formação universitária do professor de música e as políticas educacionais nas reformas curriculares. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, UFSM, v. 28, n. 2, p. 1-9, 2003a. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/4151. Acesso em: 11 maio 2023.
MATEIRO, Teresa. O comprometimento reflexivo na formação docente. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 8, p. 33-38, 2003b. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/413. Acesso em: 10 de abril de 2025.
NÓVOA, António. Escolas e Professores: Proteger, Transformar, Valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, [s.l.], v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742017000401106&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 1 maio 2024.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019.
OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Formação docente e dispositivo grupal: aprendizagens e significações imaginárias no espaço biográfico. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 180-188, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8703. Acesso em: 7 maio 2023.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010.
QUEIROZ, Luis Ricardo S. Há diversidade(s) em música: reflexões para uma educação musical intercultural. In: SILVA, Helena Lopes da; ZILLE, José Antônio Baêta (org.). Música e educação. Barbacena: EdUEMG, 2015. p. 197-215. (Série Diálogos com o Som, Ensaios, v. 2). Disponível em: http://educamusical.org/musica-e-educacao-serie-dialogos-com-o-som/. Acesso em: 15 maio 2024.
VESHI, Benjamin. Etimologia: origem do conceito, 2020. Disponível em: https://etimologia.com.br/prefixo-auto/. Acesso em: 09 jul. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jade da Rosa Schneider, Cláudia Ribeiro Bellochio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.