The intersectionality of people with disability in inclusive fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18452025e0013

Keywords:

design, disability studies, subjectivity

Abstract

The field of disability studies, which starts from the perspective of people with disabilities themselves to debate their social inclusion, has recently recognized the importance of intersectionality in the construction of the subjectivity of people with disabilities. Thereby, based on the assumption that considering the intersectionality and subjectivity of people with disabilities is fundamental to promoting full social inclusion, this article aims to investigate how the subjectivity and intersectionality of people with disabilities have been addressed in Brazilian publications about inclusive fashion. Based on an integrative literature review, conducted in Brazilian fashion and design journals, this article investigates aspects used to analyze and describe the public of people with disabilities and how practical and aesthetic-symbolic functions are balanced in research on inclusive fashion. It appears that, in the Brazilian scenario, the majority of scientific production on inclusive fashion delimits its audience based on the marker of disability, emphasizing practical functions related to accessibility, without considering the intersectionality and subjectivity of people with disabilities. Some articles, however, present considerations associated with the use of fashion to promote the self-esteem of people with disabilities, reinforcing the need to broadly understand this public and to consider the aesthetic-symbolic functions to promote full social inclusion within the scope of fashion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iana Uliana Perez, Universidade Sagrado Coração

 

                                                                                                   

References

ARANTES, M. L.; BUSSINGUER, E. C. A. A interseccionalidade como meio para a compreensão do modelo social da deficiência. Observatorio de la Economia Latinoamericana, v.22, n.1, p. 2414-2433, 2024.

AULER, D. A moda inclusiva. dObra[s], v. 7, n. 16, p. 09-12, 2014.

BAMPI, L. N. DA S.; GUILHEM, D.; ALVES, E. D Social Model: a New Approach of the Disability Theme. Revista Latino-americana de Enfermagem, v. 18, n. 4, p. 816–823, 2010.

BIBLIOTECA PROFESSOR PAULO DE CARVALHO MATTOS. Tipos de revisão de literatura. Botucatu, 2015.

BISOL, C. A.; PEGORINI, N. N.; VALENTINI, C. B. Pensar a deficiência a partir dos modelos médico, social e pós-social. Cadernos de Pesquisa, v. 24, n. 1, p. 87–100, 2017.

BONONI, J.; DOMICIANO, C. L. C. O uso do vestuário infantil como elemento de estímulo para o desenvolvimento tátil de crianças com deficiência visual: o papel dos pais e educadores. Revista de Ensino em Srte, Moda e Design, v. 2, n. 2, p. 153-169, 2018.

BROGIN, B.; MERINO, E. A. D.; BATISTA, V. J. Contribuição da Ergonomia e Antropometria no Design do Vestuário para Crianças com Deficiência Física Design & Tecnologia, v. 08, p. 1-10, 2014.

______. Agregando serviço e produzindo vestuário para Pessoas com Deficiência: estratégia de diferenciação para confecções brasileiras. Moda Palavra, v. 7, n.13, p. 124-149, 2014.

CARNIEL, F.; DIAS, A. A. M.; LACRUZ, A. J. Estudos da deficiência na produção acadêmica: uma cartografia nas arenas do Norte-global. Sociologias, v. 25, p. 1-28, 2023.

CHAVEIRO, M. M. R. S. Interseccionalidade e pensamento contracolonial: reflexões para inclusão de pessoas com deficiência. Videre, v.16, n. 35, p. 87-106, 2024.

CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; SILVA, S. L. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTO, 8., Porto Alegre, 2011.Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2205710/mod_resource/content/1/Roteiro%20para%20revis%C3%A3o%20bibliogr%C3%A1fica%20sistem%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 02 nov. 2021.

CUNHA, J. M. et al. Diretrizes para projetos de tecnologia assistiva com valores da moda: abordagem Behaviorista contra o estigma social. DAPesquisa, v. 14, n. 23, p. 88-105, 2019.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES JUNIOR, J. A. V. Design Science Research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.

FERREIRA, T. C. A.; MENDES, F. R. N. Design inclusivo para a moda percepções sobre a roupa para mulheres com deficiência. In: COLOQUIO DE MODA, 11., 2015, Curitiba. Disponível em: https://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202015/POSTER/PO-EIXO1-DESIGN/PO-1-DESIGN-INCLUSIVO-PARA-A-MODA.pdf. Acesso em 20 jul. 2024.

FERREIRA, V. C. T.; VENTURELL, S. A tecnologia têxtil aliada ao design inclusivo. DATJournal, v.6, n.1, p. 266-278, 2021.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GODINHO, S. S. Além das aparências. ModaPalavra, v. 10, n.19, p. 82-97, 2017.

GRUPO ANIMA EDUCAÇÃO. Manual Revisão Bibliográfica Sistemática Integrativa: a pesquisa baseada em evidências. Grupo Anima Educação: Belo Horizonte, 2014.

GUIMARÃES, M. J. S.; MOURA, M.; DOMICIANO, C. L. C. Design gráfico inclusivo na contemporaneidade: materiais para a educação de crianças com deficiência visual. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2021.

IGNARRA, C.; SAGA, B. Manual anticapacitista: o que você precisa saber para se tornar uma pessoa aliada contra o capacitismo. São Paulo: Jandaíra, 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA- IBGE. Pessoa com deficiência 2022: PNAD contínua o – relatório técnico e/ou científico. Rio de Janeiro: IBGE, 2023 .

LIMA JÚNIOR, G. C. Inclusão da pessoa com deficiência visual no ensino superior: design de moda e o Método See Beyond. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, v. 2, n. 1, p. 29-56, 2018.

LÖBACH, B. Design Industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Blucher, 2001.

MARTINS, F. C. C. L.; TEIXEIRA, M. F. F. M.; FILGUEIRAS, A. P. A. Práticas inclusivas: seminário moda inclusiva fortaleza – relato de experiência. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, v.3, n. 2, p.80–95, 2019.

MARTINS, A. C. S.; SILVA, A. C. Moda inclusiva: desenvolvimento de vestuário íntimo para mulheres com deficiência visual total. IARA, v. 7, n. 2, p. 51-83, 2014.

MOTA, P. H. S.; BOUSQUAT, A. Deficiência: palavras, modelos e exclusão. Saúde Debate, v. 45, n. 130, p. 847-860, 2021.

OLIVEIRA, R. D.; OKIMOTO, M. L. L. R. Tecnologias assistivas relacionadas à moda para pessoas com deficiência visual: uma revisão sistemática. dObra[s], n. 35, p. 183-205, 2022.

OLIVEIRA, D. V. et al. Aspectos Inclusivos da Moda com Foco nas Pessoas com Deficiência Visual. ModaPalavra, ano 9, p. 115-139, 2015.

RITTER, J. R.; SCHEMES, C.; NORONHA, F. R. Deficiência visual e a percepção da arte: coleção de moda inspirada em Vincent Van Gogh. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, v. 7, n. 3, p. 01-25, 2024.

SCHNEIDER, J. et al. Etiquetas têxteis em braille: uma tecnologia assistiva a serviço da interação dos deficientes visuais com a moda e o vestuário. Estudos em Design, v. 25, n. 1, p. 65-85, 2017.

SOUSA, J. O.; MACIEL, D. M. H.; SILVEIRA, I. Design inclusivo: recursos assistivos para um modelo de camisa social para pessoa com deficiência visual. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, v. 7, n. 3, p. 01-24, 2023.

SOUSA, R. E.; XAVIER, L. A.; ALBUQUERQUE, S. S. Moda inclusiva: reconhecendo a necessidade da criança cadeirante. Modapalavra, v. 10, n. 19, p. 2-22, 2017.

TRANFIELD, D.; DENYER, D.; SMART. P. Towards a Methodology for Developing Evidence-Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review. British Journal of Management, v. 14, p. 207-222, 2003.

TURCATTO, A. S.; SILVEIRA, I. Estampa tátil: etiquetas de identificação das estampas e cores de peças de vestuário para deficientes visuais. ModaPalavra, v. 14, n. 32, p. 179–203, 2021.

Published

2025-09-11

How to Cite

PEREZ, Iana Uliana. The intersectionality of people with disability in inclusive fashion. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 45, p. 1–30, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18452025e0013. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/26004. Acesso em: 19 sep. 2025.

Issue

Section

Variata