Professional and Career Guidance in Fashion: diagnosis from a Design Management approach
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x18452025e0016Keywords:
design management, profissional and career guidance, fashion careerAbstract
This article aims to diagnose, through a Design Management approach, a Professional and Career Guidance project aimed at the Fashion area, offered at a public educational institution. To this end, applied research was carried out, with a qualitative approach and exploratory and descriptive objectives, divided into two phases: Theoretical Foundation and Case Study. In the Case Study, the Guidance Guide for Project Development - GODP (Merino, 2016) was used, a methodology organized in a sequence of actions that allow conscious planning of Design, considering the largest possible number of elements that meet the objectives of a product or service project. As a result, the diagnosis made it possible to identify the potentialities and weaknesses of the extension project, enabling the proposition of actions aimed at its reformulation, especially regarding inclusion in the institutional calendar, in-person execution, and preparation of support materials for organizing the information collected by participants throughout the Orientation process, among other aspects.
Downloads
References
AMBIELI, Rodolfo Augusto Matteo; POLLI, Mariana Fralleti de. Análise da Produção Científica Brasileira Sobre Avaliação Psicológica em Orientação Profissional. Est. Inter. Psicol., Londrina, v. 2, n. 1, p. 103-121, jun. 2011. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072011000100008&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 08 mai. 2023.
ANDRADE et. al. Técnicas do currículo futuro e o mapa das oportunidades no planejamento de carreira. In: ANDRADE et. al. In: AMBIEL, Rodolfo L. de A. et al. (Orgs.). Técnicas e medidas em orientação profissional e de carreira. 1. ed. São Paulo: Vetor, 2019. p. 19-32.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL E DE CARREIRA - ABRAOPC. Você sabe o que é Orientação Profissional? Oriente-se! São Paulo, 2023. Disponível em: https://abraopc.org.br/site2022/wp-content/uploads/2022/07/Cartilha.pdf> Acesso em: 30 mai.2023.
BASSO, Cláudia; LISBOA, Marilu D. Educação e trabalho: o acesso à formação profissional técnica e superior de jovens egressos do sistema de ensino público brasileiro. In: SOARES, Dulce H; LISBOA, Marilu D. (Orgs.). Orientação profissional em ação: formação e prática de orientadores, volume 2. São Paulo: Summus, 2018, p. 113-130.
BEST, Kathryn. Fundamentos de Gestão do Design. – Porto Alegre: Bookman, 2012.
BOCK, Silvio. Orientação Profissional: a abordagem sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2013.
CASAS, Diego Daniel; MERINO, Eugenio Andrés Díaz. Gestão do design e design thinking: uma relação possível. e-Revista LOGO, Florianópolis, v. 3, p. 62-69, jan. 2011. Disponível em: <https://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/eRevistaLOGO/article/view/2844>. Acesso em: 30 mai. 2023.
DIAS, Maria S. de L.; SOARES, Dulce H. Penna. Planejamento de carreira: uma orientação para estudantes universitários. São Paulo: Vetor, 2009.
FLATICON. Vector Icons and Stickers, 2023. Página inicial. Disponível em: <https://www.flaticon.com//>. Acesso em: 08 mai. de 2023.
GUSTAVSEN, Donna; YATES, Julia. Profissão Moda: guia das 55 carreiras profissionais de maior futuro no mundo da moda; [tradução Rita Andrade]. – 1.ed. – São Paulo: Gustavo Gili, 2013.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
LIMA, Cláudia Cyléia de. Planejamento de carreira em moda: sistematização de atividades para um curso de graduação. Dissertação (Mestrado em Design de Vestuário e Moda) – Universidade do Estado de Santa Catarina - Udesc. 2019. Florianópolis, p. 145. 2019. Disponível em: <https://www.udesc.br/ceart/ppgmoda/dissertacoes/disserta%C3%A7%C3%B5esconclu%C3%ADdas>. Acesso em: 30 mai. 2023.
MACEDO, K. B. de. Entre ofícios, cultura e indústria: possíveis antecedentes da criação dos cursos superiores da área de moda no Brasil. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1 - 22, 2022. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21068>. Acesso em: 30 mai. 2023.
MERINO, Giselle Schmidt Alves Díaz. GODP - Guia de Orientação para Desenvolvimento de Projetos: Uma metodologia de Design Centrado no Usuário. Florianópolis: NDG/UFSCau 2016. Disponível em: . Acesso em: 03 abr. 2023.
MOZOTA, Brigitte, Borja de. Gestão do Design: Usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.
NEIVA, Kátia M. C. Escolhas profissionais em tempos de pandemia. O que fazer? Como ajudar? Trilhas Pedagógica. Edição Especial, n. 13, v. 10, ago. 2020, p. 254-263.
PRODANOV, Cleber. C.; FREITAS, Ernani C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2a. Edição, Novo Hamburgo, 2013.
RIBEIRO, Marcelo Antônio. Carreiras: novo olhar socioconstrucionista para um mundo flexibilizado. Curitiba: Juruá Editora, 2014.
RIBEIRO, Marcelo A. Orientação Profissional: uma proposta de guia terminológico. In: Compêndio de Orientação Profissional e de carreira, volume 1: perspectivas históricas e enfoques teóricos clássicos e modernos/ Marcelo Afonso Ribeiro, Lucy Leal Melo-Silva (organizadores). 1. ed.—São Paulo: Vetor, 2011.
SPARTA, Mônica. O desenvolvimento da orientação profissional no Brasil. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, SP, v. 4, n. 1-2, p. 1-11, dez. 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902003000100002>. Acesso em 30 mai. 2023.
SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS - SEBRAE. Ferramenta: Análise SWOT (Clássico). Disponível em: <https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/ME_Analise-Swot.PDF >. Acesso em: 30 mai. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cláudia Cyléia de Lima, Giselle Merino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
 - Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
 - Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
 - Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
 - To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
 - The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.
 
							
			
		
			
			
				