Professional and Career Guidance in Fashion: diagnosis from a Design Management approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18452025e0016

Keywords:

design management, profissional and career guidance, fashion career

Abstract

This article aims to diagnose, through a Design Management approach, a Professional and Career Guidance project aimed at the Fashion area, offered at a public educational institution. To this end, applied research was carried out, with a qualitative approach and exploratory and descriptive objectives, divided into two phases: Theoretical Foundation and Case Study. In the Case Study, the Guidance Guide for Project Development - GODP (Merino, 2016) was used, a methodology organized in a sequence of actions that allow conscious planning of Design, considering the largest possible number of elements that meet the objectives of a product or service project. As a result, the diagnosis made it possible to identify the potentialities and weaknesses of the extension project, enabling the proposition of actions aimed at its reformulation, especially regarding inclusion in the institutional calendar, in-person execution, and preparation of support materials for organizing the information collected by participants throughout the Orientation process, among other aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Cyléia de Lima, Federal University of Santa Catarina

PhD student in Design at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Master in Clothing and Fashion Design from the State University of Santa Catarina (UDESC). Effective teacher of the Clothing Technician and Fashion Design Technology Higher Education courses at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Piauí (IFPI - Piripiri Campus).

Giselle Merino, University of the State of Santa Catarina

CNPq - PQ 1D researcher in the Design area. Coordinator and Full Member of the Design Advisory Committee - CNPq. Professor in the Department of Design at the State University of Santa Catarina (UDESC), works in Undergraduate Design courses (Industrial and Graphic). Professor of the Postgraduate Program in Design at the State University of Santa Catarina and the Postgraduate Program in Design at the Federal University of Santa Catarina (UFSC).

References

AMBIELI, Rodolfo Augusto Matteo; POLLI, Mariana Fralleti de. Análise da Produção Científica Brasileira Sobre Avaliação Psicológica em Orientação Profissional. Est. Inter. Psicol., Londrina, v. 2, n. 1, p. 103-121, jun. 2011. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072011000100008&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 08 mai. 2023.

ANDRADE et. al. Técnicas do currículo futuro e o mapa das oportunidades no planejamento de carreira. In: ANDRADE et. al. In: AMBIEL, Rodolfo L. de A. et al. (Orgs.). Técnicas e medidas em orientação profissional e de carreira. 1. ed. São Paulo: Vetor, 2019. p. 19-32.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL E DE CARREIRA - ABRAOPC. Você sabe o que é Orientação Profissional? Oriente-se! São Paulo, 2023. Disponível em: https://abraopc.org.br/site2022/wp-content/uploads/2022/07/Cartilha.pdf> Acesso em: 30 mai.2023.

BASSO, Cláudia; LISBOA, Marilu D. Educação e trabalho: o acesso à formação profissional técnica e superior de jovens egressos do sistema de ensino público brasileiro. In: SOARES, Dulce H; LISBOA, Marilu D. (Orgs.). Orientação profissional em ação: formação e prática de orientadores, volume 2. São Paulo: Summus, 2018, p. 113-130.

BEST, Kathryn. Fundamentos de Gestão do Design. – Porto Alegre: Bookman, 2012.

BOCK, Silvio. Orientação Profissional: a abordagem sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2013.

CASAS, Diego Daniel; MERINO, Eugenio Andrés Díaz. Gestão do design e design thinking: uma relação possível. e-Revista LOGO, Florianópolis, v. 3, p. 62-69, jan. 2011. Disponível em: <https://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/eRevistaLOGO/article/view/2844>. Acesso em: 30 mai. 2023.

DIAS, Maria S. de L.; SOARES, Dulce H. Penna. Planejamento de carreira: uma orientação para estudantes universitários. São Paulo: Vetor, 2009.

FLATICON. Vector Icons and Stickers, 2023. Página inicial. Disponível em: <https://www.flaticon.com//>. Acesso em: 08 mai. de 2023.

GUSTAVSEN, Donna; YATES, Julia. Profissão Moda: guia das 55 carreiras profissionais de maior futuro no mundo da moda; [tradução Rita Andrade]. – 1.ed. – São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

LIMA, Cláudia Cyléia de. Planejamento de carreira em moda: sistematização de atividades para um curso de graduação. Dissertação (Mestrado em Design de Vestuário e Moda) – Universidade do Estado de Santa Catarina - Udesc. 2019. Florianópolis, p. 145. 2019. Disponível em: <https://www.udesc.br/ceart/ppgmoda/dissertacoes/disserta%C3%A7%C3%B5esconclu%C3%ADdas>. Acesso em: 30 mai. 2023.

MACEDO, K. B. de. Entre ofícios, cultura e indústria: possíveis antecedentes da criação dos cursos superiores da área de moda no Brasil. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1 - 22, 2022. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21068>. Acesso em: 30 mai. 2023.

MERINO, Giselle Schmidt Alves Díaz. GODP - Guia de Orientação para Desenvolvimento de Projetos: Uma metodologia de Design Centrado no Usuário. Florianópolis: NDG/UFSCau 2016. Disponível em: . Acesso em: 03 abr. 2023.

MOZOTA, Brigitte, Borja de. Gestão do Design: Usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

NEIVA, Kátia M. C. Escolhas profissionais em tempos de pandemia. O que fazer? Como ajudar? Trilhas Pedagógica. Edição Especial, n. 13, v. 10, ago. 2020, p. 254-263.

PRODANOV, Cleber. C.; FREITAS, Ernani C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2a. Edição, Novo Hamburgo, 2013.

RIBEIRO, Marcelo Antônio. Carreiras: novo olhar socioconstrucionista para um mundo flexibilizado. Curitiba: Juruá Editora, 2014.

RIBEIRO, Marcelo A. Orientação Profissional: uma proposta de guia terminológico. In: Compêndio de Orientação Profissional e de carreira, volume 1: perspectivas históricas e enfoques teóricos clássicos e modernos/ Marcelo Afonso Ribeiro, Lucy Leal Melo-Silva (organizadores). 1. ed.—São Paulo: Vetor, 2011.

SPARTA, Mônica. O desenvolvimento da orientação profissional no Brasil. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, SP, v. 4, n. 1-2, p. 1-11, dez. 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902003000100002>. Acesso em 30 mai. 2023.

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS - SEBRAE. Ferramenta: Análise SWOT (Clássico). Disponível em: <https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/ME_Analise-Swot.PDF >. Acesso em: 30 mai. 2023.

Published

2025-11-01

How to Cite

LIMA, Cláudia Cyléia de; MERINO, Giselle. Professional and Career Guidance in Fashion: diagnosis from a Design Management approach. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 45, p. 1–30, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18452025e0016. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/26136. Acesso em: 4 nov. 2025.

Issue

Section

Variata