Branding consciente: o desafio da gestão de marcas para o século XXI

Authors

  • Cariane Weydmann Camargo Universidade de Passo Fundo, Unisinos
  • Silvana Bernardes Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x03052010074

Keywords:

Branding, Fashion, Sustainability

Abstract

This paper deals with a relevant theme in the present business society: the trademark management. Due to the market language which focused on simbols and signals appropriated to the products available to the consumers, it is necessary that the companies invest in this sector. Concerning this issue, this study seeks to deepen in the aspect of biodiversity as a conscious branding, because it refers to the trademark management with social responsibility and sustainable development. In this view, the trademark management serves as a counterpoint to the discussion that needs to be done regarding the development of trademarks in relation to universal precepts of conservation and life maintenance by means of a new management alternative: the conscious branding that is seen as an environment supporter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

KLEIN, Naomi. Sem Logo: a tirania das marcas em um planeta vendido. Rio de Janeiro: Record, 2004.

MANZINI, Ezio; VEZZOLI, Carlo. Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis: os requisitos ambientais dos produtos industriais. São Paulo: Edusp, 2002.

MARTINS, Suzana Barreto; SAMPAIO, Cláudio Pereira de. Ecodesign e Design Sustentável - proposta de método para um workshop. Trabalho apresentado no 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Paraná, 2006. Disponível em: <http://www.design.ufpr.br/ped2006/home.htm>. Acesso em 10/10/2007.

MELO NETO, Francisco P. de; FROES, Cezar. Gestão da Responsabilidade social corporativa: o caso brasileiro. Rio de Janeiro: Qualitymark Ed., 2001.

MERINO, Eugênio. Design: Branding para todos. Revista Catarina, Florianópolis, v. 11, p. 108-109, març./abr. 2007.

RECH, Sandra Regina. A Gestão de marcas de Moda. In: SANT'ANNA, Mara Rúbia (Org.). Moda Palavra. Vol. 4. Florianópolis: UDESC/CEART, 2006. p. 32-43.

RUTHSCHILLING, Evelise Anicet e CANDIA, Luciana Chiarelli. Ecodesign na Moda - Brasil anos 2000. Trabalho apresentado no 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Paran·, 2006. Disponível em: <http://www.design.ufpr.br/ped2006/home.htm>. Acesso em 10/10/2007.

SHERRY JR, John F.; Significado da marca. In: TYBOUT, Alice M.; CALKINS, Tim (Org). Branding: fundamentos, estratégias e alavancagem de marcas; implementação, modelagem e checklists; experiências de líderes de mercado. São Paulo: Atlas, 2006. p. 40-69.

SOUZA, Paulo Fernando de Almeida. Design e gestão socialmente responsável: bases para discussão. Trabalho apresentado no 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Paraná, 2006. Disponível em: <http://www.design.ufpr.br/ped2006/home.htm>. Acesso em 10/10/2007.

SURIANI, Lucio et al. Eco-Gestão do Design, uma Possibilidade Urgente. Trabalho apresentado no 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Parana, 2006. Disponível em: <http://www.design.ufpr.br/ped2006/home.htm>. Acesso em 10/10/2007.

TANURE, Raffaela L. Z. et al. Design de Sistema Produto + Serviço. Trabalho apresentado no 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Paraná, 2006. Disponível em: <http://www.design.ufpr.br/ped2006/home.htm>. Acesso em 10/10/2007.

URSINI, Tarcila Reis; BRUNO, Giuliana Ortega. A gestão para a responsabilidade social e o desenvolvimento sustentável. Publicado na Revista da FAT, edição Jun./Jul./Ago., 2005. Disponível em: <http://www.uniethos.org.br>. Acesso em: 14/09/2007.

ZENONE, Luiz Cláudio. Marketing Social. São Paulo: Thomson; 2006.

Published

2010-01-01

How to Cite

CAMARGO, Cariane Weydmann; BERNARDES, Silvana. Branding consciente: o desafio da gestão de marcas para o século XXI. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 3, n. 5, 2010. DOI: 10.5965/1982615x03052010074. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7957. Acesso em: 20 dec. 2024.