A sociedade de hiperconsumo e as marcas de moda

Authors

  • Patricia Ceccato Universidade Federal de Santa Catarina(UFSC), Florianópolis, SC
  • Luiz Salomão Ribas Gomez Universidade Federal de Santa Catarina(UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x02032009116

Keywords:

Hyperconsumption, brands, fashion

Abstract

The current society of hyperconsumption, as described by Gilles Lipovetsky, is characterized by the pursuit of happiness, what even justifies the consumption of objects. For this purpose, products and services for sale are impregnated with sensations and messages to stimulate feelings of happiness. That’s what brands do: pervade offers with soul, personality and sensory appeal. This paper describes the society of hyperconsumption and relates it to fashion brands which, by appreciating ephemerality and its time, stimulate consumption selling more than products: change, novelty and happiness. The research method employed in this work was the literature search, which covers the areas of philosophy – which deals with the consumer society –, fashion and brand management. The purpose of this paper is to perform a bibliographic consideration about the current (hyper)consumption society under the view of brands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUDRILLARD, Jean. A Sociedade de Consumo. Lisboa: Edições 70, 2008.

GOBÉ, Marc. BrandJam: O design emocional na humanização das marcas. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

GOMEZ, Luiz S. R.; OLHATS, Magali; FLORIANO, Juliana. Fashion's Brand DNA: The process. International Conference Global Fashion: Creative and Innovative Contexts. Porto, 2010.

LIPOVETSKY, Gilles. A Felicidade Paradoxal: Ensaio dobre a sociedade de hiperconsumo. Lisboa: Edições 70, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles. O Crepúsculo do Dever: A ética indolor dos novos tempos democráticos. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2004.

LIPOVETSKY, Gilles. O Império do Efêmero: A moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MAFFESOLI, Michel. A Parte do Diabo : Resumo da subversão pós-moderna. Rio de Janeiro: Editora Record, 2004.

LOPES, Maria Vassalo Immacolata. Pesquisa em Comunicação. São Paulo – SP; Editora Loyola, 1990.

MARTINS, José Roberto. Branding: um manual para você criar, avaliar e gerenciar marcas. São Paulo: Global Brands, 2006.

NEVES, José Luis. Pesquisa Qualitativa – Características, Usos e Possibilidades. São Paulo – SP; FEA-USP, 1996.

SANT’ANNA, Mara Rubia. (2007) Teoria de Moda: Sociedade, imagem e consumo. Barueri, Estação das Letras.

SOLOMON, Michael R. O Comportamento do Consumidor: Comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookman, 2011.

TYBOUT, Alice M. & CALKINS, Tim. Branding. São Paulo: Editora Atlas, 2006.

VOLLI, Ugo. Fascínio: Fetichismo e outras idolatrias. Lisboa: Fim de Século Edições, 2006.

Published

2009-01-01

How to Cite

CECCATO, Patricia; GOMEZ, Luiz Salomão Ribas. A sociedade de hiperconsumo e as marcas de moda. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 2, n. 3, 2009. DOI: 10.5965/1982615x02032009116. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7783. Acesso em: 24 nov. 2024.