Reflections on the clothing collections classification: unit -collections and mix-collections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09172016238

Keywords:

collections, collection unit, collection mix

Abstract

The commercial strategies of some companies clothing, currently proposes a reflection on the ideal model of clothing collections. Thus, this study, doctoral fruit in design, offers an analysis of the clothingcollections building on the emergence of the first collection, the definition of fashion collection in the literature and will continue until the current collections. As a contribution, presents two terms to sort the collections, as has been diagnosed in the study, according to peculiarities of each collection and favors the recognition of collections that were not present in the literature and thus were not considered collections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danielle Silva Simões-Borgiani, Federal University of Pernambuco

Professora no curso de Design na Universidade Federal de Pernambuco e professora e coordenadora no curso de Design de Moda na Faculdade Senac Pernambuco. Atua também como pesquisadora sobre coleções do vestuário desde 2007.

References

CORMEN, T. H.; LEISERSON, C. E.; RIVEST, R. L.; STEIN, C. Introduction to algotithms. 3 ed. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, 2009.

COSGRAVE, B. História da indumentária e da moda. Das antiguidades aos dias atuais. Tradução de Ana Resende. Barcelona: Gustavo Gil, 2012.

LAVER, J. A roupa e a moda: uma história concisa. São Paulo: Companhia das letras, 2002.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Edição histórica 100 anos. São Paulo: Positivo, 2010.

FRINGS, G. S. Moda: do conceito ao consumidor. Tradução de Marina Belloli. 9 ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.

GONÇALVES, J. E. L. As empresas são Grandes Coleções de Processos. In: RAE –Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 40, n.1, p.6-19. Jan./mar., 2000.

HOUAISS, A.; VILLAR, M.S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

JONES, S. J. Fashion Design –manual do estilista. Tradução de Iara Biderman. São Paulo: Cosacnaify, 2005.

JONES, S. J. Fashion Design –manual do estilista. Tradução de Iara Biderman. São Paulo: Cosacnaify, 2011.

LIGER, I. Moda em 360 graus: design, matéria-prima e produção para o mercado global. São Paulo: Editora Senac. São Paulo, 2012.

MENDES, F. D. Um estudo comparativo entre as manufaturas do vestuário de moda do Brasil e da Índia. Tese de doutorado (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2010.

MENDES, F.D.; SACOMANO, J. B.; FUSCO, J. P. A. Planejamento e Controle da produtividade na manufatura do vestuário de moda. In: Simpósio de Administração, Operações e Logística, 9, 2006, São Paulo, Anais, São Paulo, 2006a.

MENDES, F.D.; SACOMANO, J. B.; FUSCO, J. P. A. Manufatura do Vestuário de Moda –o PCP como estratégia competitiva. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 26, 2006, Fortaleza, Anais, 2006b.

MIRANDA, A. C. C. Desenvolvimento de coleções em bibliotecas universitárias. In: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, p. 1-19, jan./jun., 2007.

NAVALON, E. Design de Moda: interconexão metodológica.Dissertação de Mestrado (Mestrado em Design) –Universidade Anhembi Morumbi. São Paulo, 2008.

PORTER, M. E. Estratégia Competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 2005.

RECH, S. R. Moda: por um fio de qualidade. Florianópolis: UDESC, 2002.

RECH, S. R. Conceito de Produto de Moda. Actas de Diseño, v. 13, p. 187-191, 2012.

RECH, S. R. The Fashion Design Manager: global market differentiating. (Anais...) III International Textile andApparel Conference.Rio de Janeiro: Cetiqt, 2003 (1 Cd-rom).

RECH, S. R. Cadeia produtiva da moda: um modelo conceitual de análise da competitividade no elo confecção.Tese de doutorado (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de SantaCatarina. Florianópolis, 2006.

SIMÕES-BORGIANI, D. S. Um estudo sobre as estratégias de gestão de coleções do vestuário em seis empresas de Pernambuco. Tese de doutorado (Doutorado em Design). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.

SIPLESTEIN, J.M.; BLELLOCH, G. E. Collection-oriented languages. In: Proceedings of the IEEE, Pittsburg, USA, v. 79, n. 4, p. 504-523, 1991.

TREPTOW, D. Inventando moda: Planejamento de coleções. 3ed. Brusque: do autor, 2005.

TREPTOW, D. Inventando moda: Planejamento de coleções. 3ed. Brusque: do autor, 2013.

WATT, D. A.; BROWN, D. Java Cllections: An Introduction to Abstract Data Types, Data Strcture and Algarithms. USA: Wiley, 2001.

Published

2016-01-01

How to Cite

SIMÕES-BORGIANI, Danielle Silva. Reflections on the clothing collections classification: unit -collections and mix-collections. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 17, p. 238–249, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09172016238. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1982615x09172016238. Acesso em: 17 jul. 2024.