Reflections on fashion by afro-diasporic and decolonial perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18442025233

Keywords:

decoloniality, fashion, afro-diasporic perspectives

Abstract

For a long time, fashion and the fashion system have been discus-sed as productions of capitalist white supremacist Western culture (hooks, 2019), and we can add patriarchal, cissexist, cishetero-normative, and ciscolonial (Vergueiro, 2016) provocations. This study aims to highlight the importance of Afrodiasporic and de-colonial perspectives to tension the field of fashion, especially the relationship between aesthetics, body, fashion and processes of subjectivation. Considering the importance of embodied and situa-ted perspectives (Kilomba, 2019; Haraway, 1995), this study is a basic research with bibliographic review for affirmative knowledge in developing a critical and sensitive understanding of fashion, the fashion system, and aesthetics. It highlights the contributions of Black Feminisms, Decolonial Theory, Transfeminism, and discus-sions on Fashion and Decoloniality. Thus, in honor of the efforts of Black women and Afro-diasporic perspectives, it proposes the valorizationof black subjectivities as well as ancestry, enabling reflections with embodied perspectives in the fashion field regar-ding processes of subjectivation and the body, as well as culture and aesthetics from the contributions of Black subjectivities. It was possible to understand that the field of fashion is political, that aesthetics are political, as well asdevices for the production of existences, ways of being, being and making the world.

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Author Biographies

Greg Alexandre Malaquias, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Antropologia Social - UFSC, bacharel em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, pesquisadora associada ao Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB-UDESC), Núcleo de Estudos de Identidades e Relações Interétnicas (NUER - UFSC) e a Rede de Estudos Decoloniais em Moda (REDeM). Integra o Coletivo de Antropólogos Afro-indígenaS (CAAIS) PPGAS/UFSC e a Casa das Feiticeiras, primeira casa de vogue do Sul do Brasil. Áreas de pesquisa: Estudos Étnico-Raciais; Estudos de Gênero e Sexualidades; Interseccionalidade; Moda; Comunicação; Antropologia da Moda; Antropologia Visual; Cultura Ballroom.

Alexandra Eliza Vieira Alencar, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora Adjunta de Antropologia na UFSC, Doutora (2015) e Mestra (2009) em Antropologia Social. Pesquisadora e co-coordenadora do NUER/UFSC, também atua no NIGS/UFSC e IEG/UFSC. Estuda populações afro-brasileiras, abordando invisibilidade negra, patrimônio imaterial, religiões de matriz africana e feminismos negros. Atua com cultura e dança afro-brasileira, sendo rainha do Maracatu Arrasta Ilha e fundadora do Baque Mulher Florianópolis e da Aláfia Casa de Cultura. Recebeu o Prêmio Luiz Gama (OAB/SC), o Prêmio Mulheres na Ciência (2022) e a Medalha Antonieta de Barros (2023). Membro da ABA e co-coordenadora do projeto Ebó Epistêmico. Mãe de Nagô e Irê.

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jul. 2024.

Published

2025-01-01

How to Cite

MALAQUIAS, Greg Alexandre; ALENCAR, Alexandra Eliza Vieira. Reflections on fashion by afro-diasporic and decolonial perspectives. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 44, p. 233–284, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18442025233. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/25995. Acesso em: 14 aug. 2025.
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