The material culture of schooling in the 19th Century schools of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723826602025226Keywords:
instruction, school material culture, São Paulo, XIX CenturyAbstract
This article presents a quantitative balance of the material provision of primary schools in the Province of São Paulo during the 19th century. Using a historical approach and anchored in the constructs of Cultural History, different aspects constituting the meaning of documents were analyzed from a discursive and dialogical point of view, such as laws, decrees, inventories of materials and reports from teachers, inspectors and presidents of the Province, which made it possible to identify the furniture, equipment and teaching materials that were offered to schools in São Paulo in the 19th century. With this, the material conditions of these schools are problematized, discussing the artifacts that teachers and education inspectors requested from the government in order to put São Paulo's elementary instruction into practice.
Downloads
References
ALMEIDA, José Ricardo Pires de. História da instrução pública no Brasil, 1500 a 1889. São Paulo: EDUC; INEP/MEC, 1989.
ALCÂNTARA, Wiara Rosa Rios. Obrigatoriedade escolar e investimento na educação pública: uma perspectiva histórica (São Paulo,1874-1908). Revista História Da Educação, Rio Grande do Sul v. 23, p. 1-28, 2019.
ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. Para uma história da protoindustria escolar no Brasil Império: a Fábrica Röhe & Irmãos e seus bancos-carteira (1868-1883). Educ. Rev., Curitiba, v. 35, n. 76, p. 71-94, jul. 2019.
Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-
&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 31 maio 2023.
BARRA, Valdeniza Maria Lopes da. Da pedra ao pó: o itinerário da lousa na escola pública paulista do século XIX. Dissertação (Mestrado em História e Filosofia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC, São Paulo, 2001.
BRUNO, Ernani Silva. História e tradições da cidade de São Paulo: metrópole do café (1828-1872). São Paulo: Hucitec, 1984. v. 2.
BURKE, Peter. A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 1992.
LAWN, Martin. A materialidade dinâmica da educação escolar: professores, tecnologias, rotinas e trabalho. In: SILVA, Vera Lucia Gaspar da; SOUZA, Gizele de; CASTRO, César Augusto (org.). Cultura material escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades. E-book. Vitória: EDUFES, 2018. (Coleção Horizontes, 14). p. 333-357.
SÃO PAULO (Estado). Discurso recitado pelo Exmo. Presidente Manuel Felizardo de Souza e Mello no dia 7 de janeiro de 1844 por ocasião da abertura da Assembléia Legislativa da Província de São Paulo, 1844. São Paulo: Typografia do Governo, 1844.
SÃO PAULO (Estado). Relatório sobre o estado da Instrução Pública Provincial, apresentado pelo Inspetor Geral da mesma Instrução Pública –Diogo de Mendonça Pinto. São Paulo: Typografia 2 de dezembro, 1856.
SÃO PAULO (Estado). Relatório apresentado à Assembleia Provincial de S. Paulo, no dia 2 de fevereiro de 1858 pelo Presidente, José Joaquim Fernandes Torres. São Paulo: Typografia Dous de dezembro, 1858.
SÃO PAULO (Estado). Regulamento da instrução pública. [São Paulo (Estado) [S.l.: s.n.], 8 nov. 1851.
SÃO PAULO (Município). Relatório apresentado à Assembleia Provincial de S. Paulo, no dia 2 de fevereiro de 1876, pelo presidente Sebastião José Pereira. São Paulo: Typografia a vapor do Diário de Santos, 1876.
SÃO PAULO (Município). Relatório apresentado à Assembleia Provincial de S. Paulo, no dia 5 de fevereiro de 1880, pelo Presidente Laurindo Abelardo de Brito. São Paulo, 1880: Typografia à vapor do Diário de Santos, 1880.
SÃO PAULO (Estado). Relatório apresentado à Assembleia Provincial de S. Paulo, no dia 11 de janeiro de 1889, pelo Presidente Pedro Vicente de Azevedo. São Paulo: Typografia a Vapor de Jorge Seckler & Comp., 1889.
SILVEIRA, Francisco da Costa. Livro de registro dos utensis, e as quantias para a compra dos mesmos, e dos moveis que forem fornecidos aos estabelecimentos á Instrucção Publica d’essa Provincia”, E1124, AE, MIP. SÃO PAULO (Estado). [S.l.: s.n.], 1854.
SOUZA, Rosa Fátima de. História da cultura material escolar: um balanço inicial. In:
BENCOSTTA, Marcus Levy (org.). Cultura escolar, saberes e práticas educativas:
itinerários históricos. São Paulo: Cortez: 2007. p. 163-189.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Linhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.