Arts sciences in Science: when listening pollinates learning in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723825572024063Keywords:
teacher learning, drafts of themselves, science teaching, early childhood educationAbstract
We problematize in this text the formative power of listening in pedagogical relationships contextualized in Early Childhood Education as a pollinating dimension of teaching-learning processes in Sciences. We start from the recognition that connections in the classroom have much to tell us, however, it is necessary to explore the lived encased in the talk/narrate roaming to access learning that is revealed in the subtle and clarify, in this movement, the meanings produced by students and teachers. We rely methodologically on (self)biographical research, having the drafts of themselves as semiotic support to explain the listening experiences and reveal formative arts in Sciences of a teacher regent of Early Childhood Education in a public school in Itaboraí. We assume teacher learning as a process of reelaborating, discovering and reconstructing knowledge in the direction of promoting dynamic, contextualized pedagogical actions that permeates thinking and doing with meanings. Thus, we argue that the knowledge in Sciences promoted by schools should imply in the development of the autonomous capacity to see and think about the issues that circulate the trajectories of life and training.
Downloads
References
BIZZO, Nelio Marco Vincenzo. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo: Editora Ática, 2009.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação [online], [s.l.], n. 22, p. 89-100, 2003. ISSN 1413-2478. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141324782003000100009&lng=es&nrm=iso. Acesso em 01 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
KRASILCHIK, Miriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. Perspec. [online], São Paulo, v.14, n.1, p. 85-93, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9805.pdf. Acesso em: 03 out. 2023.
SASSERON, Lúcia. Helena. Alfabetização científica como objetivo do ensino de ciências. Licenciatura em Ciências, São Paulo, Módulo 7, p. 47-57, 2014. Disponível em: https://midia.atp.usp.br/plc/plc0704/impressos/plc0704_05.pdf. Acesso em: 06 jul. 2022.
LIBÂNEO, José. Carlos. Implicações epistemológicas no campo teórico, investigativo e profissional da Didática e desafios políticos e pedagógicos-didáticos em face ao desmonte da educação pública. In: CANDAU, Vera Maria; CRUZ, Gisele Barreto da; FERNANDES, Cláudia (orgs.). Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 48-63.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da (orgs.). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 103-128. (Série Artes de Viver, conhecer e formar).
PIMENTA, Selma Garrido; SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. A didática na Base Nacional Comum da formação docente no Brasil: Guinada ao tecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: CANDAU, Vera Maria; CRUZ, Gisele Barreto da; FERNANDES, Cláudia (orgs.). Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.