Teaching experimentation based on the Pedagogical Residence Program: manners, gestures and ways of doing teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023135

Keywords:

pedagogical residency, teaching, teacher education

Abstract

The knowledge related to teaching is based on multiple arrangements that combine different and plural elements. Therefore, it is possible to claim a practice that does not solely require a set of skills and competences to think about teacher training, but that also grants room for the study of the craft to deal with the constitutive dimension of teaching. From this perspective, this article proposes to present teaching experiences of undergraduates in the Pedagogical Residency Program promoted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and implemented by the University of Vale do Taquari - Univates (2018 - 2020), highlighting their experiences in school contexts. In this way, the participating residents highlight the expansion of knowledge of the school reality, the study of the teaching and learning processes, the contributions of teamwork and experiences in the classroom as the Program's differentials. There is great importance for the “meetings” that took place in the school space, and the educational practice of the undergraduates becomes to be understood from the relationship with the students of the school. From their experiences within the scope of the Pedagogical Residency, the scholarship holders recognize that new knowledge has been produced about teaching, but different attitudes and postures are also evident in relation to the public school and the students, together with a greater appreciation of teaching and reaffirmation of their professional choices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 1. Ed. São Paulo: Perspectiva, 1972. p. 221-247.

BIESTA, Gert. A (re)descoberta do ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

BRASIL. O Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília, DF: MEC, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas deEnsino. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2014. Disponível em http://pne.mec.gov.

br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. [Brasília, DF]: Mec, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 maio 2023.

BRASIL. Decreto 8.752, de 09 de maio de 2016. Dispõe sobre a Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8752.htm. Acesso em: 19 maio 2023.

BRASIL. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 138, n. 8, p. 1-74, 11 jan. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 06/2018 CAPES. Programa Residência Pedagógica. Brasília, DF: CAPES, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 19 maio 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 01/2020 CAPES. Programa Residência Pedagógica. Brasília, DF: CAPES, 2020. Disponível em:https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-resid-c3-aancia-pedag-c3-b3gica-pdf. Acesso em: 19 maio. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 24/2022 CAPES. Programa Residência Pedagógica. Brasília, DF: CAPES, 2022. Disponível em:https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de conteudo/editais/29042022_Edital_1692979_Edital_24_2022.pdf. Acesso em: 19 maio. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

RECHIA, Karen Christine; CUBAS, Caroline Jaques. Uma skholé para professores: o estudo como dimensão constitutiva do ofício de professor. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, [Salamanca], v. 31, n. 2, p. 109-130, jul./dez. 2019.

SANTANA, Flávia Cristina de Macêdo; BARBOSA, Jonei Cerqueira. O dispositivo formativo da residência pedagógica: ataques, lutas e resistências. Revista Brasileira de Educação, [Rio de Janeiro], v. 25, e250065, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kcHJszJzt8zGSyxmSRpmSYq/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 24 maio 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, [Rio de Janeiro], n. 13, p. 5-24, jan. 2000.

UNIVERSIDADE DO VALE DO TAQUARI (Univates). Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI 2017-2021). Lajeado, RS: Univates, 2017.

WEIZENMANN, Tiago. Residência Pedagógica e suas interfaces com o estágio curricular dos cursos de licenciatura: subjetividades, percursos e identidade docente. In: GIONGO, Ieda Maria; QUARTIERI, Marli Teresinha; GONZATTI, Sônia Elisa (org.). Ensino de matemática e de ciências da natureza: convergências e reflexões teórico-metodológicas nos campos da prática e da formação docente. Lajeado, RS: Editora Univates, 2022.

Disponível em: www.univates.br/editora-univates/publicacao/377. Acesso em: 19 maio 2023.

Published

2023-12-11

How to Cite

WEIZENMANN, Tiago; VOLKMER, Márcia Solange. Teaching experimentation based on the Pedagogical Residence Program: manners, gestures and ways of doing teaching. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 135–159, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023135. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24431. Acesso em: 24 nov. 2024.