Labor and social essence: considerations on socially necessary labor from Marx to the socialist pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825572024286

Keywords:

socially necessary labor, socialist pedagogy, Unitary School of Labor

Abstract

This article presents the category of Socially Necessary Labor, which is formulated as part of an investigation into the essence and character of study at the heart of the Labor Theory of Value. We aim to articulate the notion of Socially Necessary Labor in its original development by Marx and its later approach taken by Pistrak and Shulgin in the experience of the Unitary School of Labor. We reaffirm the importance of this category for understanding the process of human formation and to overcome the alienated form of labor in order to build a society based on socially necessary labor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Luciana Dalmagro, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora no Departamento de Estudos Especializados em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutora em Educação pela UFSC e pós-doutora pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Integra o Núcleo de Estudos sobre as Transformação no Mundo do Trabalho - TMT/UFSC. Tem experiência com escolas rurais em contexto de luta social. Atua nos seguintes temas: Escola, Trabalho, Educação do Campo e Pedagogia Socialista.

References

ANTUNES, Ricardo. Trabalho uno ou omni: a dialética entre o trabalho concreto e o trabalho abstrato. Argumentum, [Campinas], v. 2, n. 2, p. 1-7, fev. 2010.

BAHNIUK, Caroline; DALMAGRO, Sandra Luciana. Pistrak, Shulgin e a pedagogia soviética nos anos 1920. In: ELIEL, Leandro; POMAR, Valter. Educação e revolução: a pedagogia socialista soviética. São Paulo: ELAPH, 2021. p. 01-18.

FREITAS, Luiz Carlos de. A luta por uma pedagogia do meio: revisitando o conceito. In: PISTRAK, Moisey Mikhaylovich (org.). A escola-comuna. São Paulo: Expressão Popular, 2009. p. 01-21.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Trabalho como princípio educativo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 750-757

GRAMSCI, Antonio. Caderno 12 (1932): apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre a história dos intelectuais. In: GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010. v. 2. p. 13-54.

KRUPSKAYA, Nadejda Konstantínovna. A construção da pedagogia socialista. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2004.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. O capital: livro 1- crítica da economia política: o processo de produção do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo editorial, 2015.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Petrópolis: Editora Vozes, 2019.

PISTRAK, Moisey Mikhaylovich (org.). A escola-comuna. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

RUBIN, Isaak Illich. A teoria marxista do valor. São Paulo: Polis, 1987. 293 p. (Coleção Teoria e História).

SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, [s. l], v. 12, n. 34, p. 152-180, jan. 2007.

SAVIANI, Demerval. Marxismo e pedagogia. Histedbr, Campinas, v. 1, p. 16-27, abr. 2011.

SHULGIN, Viktor Nikolaevich. Rumo ao politecnismo. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

SHULGIN, Viktor Nikolaevich. Fundamentos da educação social. São Paulo: Expressão Popular, 2022.

TONET, Ivo. Marxismo, educação e pedagogia socialista. Germinal: Marxismo e Educação em debate, Salvador, v. 8, n. 1, p. 37-46, jun. 2016.

Published

2024-04-03

How to Cite

FERREIRA, Poliana Garcia Temístocles; DALMAGRO, Sandra Luciana. Labor and social essence: considerations on socially necessary labor from Marx to the socialist pedagogy. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 57, p. 286–304, 2024. DOI: 10.5965/1984723825572024286. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24208. Acesso em: 17 may. 2024.