Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823532022087

Keywords:

teacher training, elementary school teaching, educational press, Pétalas Magazine, Estudos Educacionais Magazine

Abstract

The article addresses proposals of teacher education carried out in the 1930’s and 1940’s by two educational institutions in the city of Florianópolis, Santa Catarina/Brazil: Colégio Coração de Jesus and Instituto de Educação de Florianópolis. The main objective was to analyze aspects of the teacher education process offered by the two institutions, related to each other's education project and their guiding principles. For this purpose, the authors reviewed previous research on the matter and analyzed texts published by two educational journals: the Pétalas magazine, issued by the Colégio Coração de Jesus, and the Estudos Educacionais magazine, written by the Instituto de Educação de Florianópolis. Whereas in the Colégio Coração de Jesus the issue regarding the required contents for the formation of teachers seemed secondary in relation to the Catholic moral formation, the Instituto de Educação de Florianópolis’ emphasis was precisely on the discussion about the importance of the so-called Sources of a Science of Education, in which a solid scientific formation would provide the necessary instruments for the teachers' intervention in the social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APRESENTAÇÃO de “Estudos Educacionais”. Estudos Educacionais, Florianópolis: Curso Normal do Instituto de Educação, ano I, n. 1, p. 5-6, ago. 1941.

BACHA, Otávio Munir. Como falou o orador da turma de 1943. Estudos Educacionais, Florianópolis: Curso Normal do Instituto de Educação, ano III, n. 5, p. 67-70, dez. 1943.

BARROS, Antonieta de. Discurso proferido pela professora d. Antonieta de Barros, por ocasião da colação de grau das alunas-mestras de 1939, das quais foi proveta paraninfa. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 26-29, dez. 1939.

BARROS, Antonieta de. A mulher na sua mais alta função social. Estudos Educacionais, Florianópolis: Curso Normal do Instituto de Educação, ano V, n. 6, p. 45-50, mar. 1946.

BAUER, Áurea e REIS, Eusa. Reações infantis às situações sociais. Estudos Educacionais, Florianópolis: Curso Normal do Instituto de Educação, ano I, n. 2, p. 12-14, dez. 1941.

BERNWARDA, Irmã. Queridas amiguinhas. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 5, dez. 1934.

BERNWARDA, Irmã. Queridas ex-alunas. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 7-8, jul. 1933.

CAMPOS, Cyntia Machado. As intervenções do estado nas escolas estrangeiras de Santa Catarina na era Vargas. In: BRANGER, Ana (org.). História de Santa Catarina: estudos contemporâneos. Florianópolis: Letras contemporâneas, 1999. p. 149-166.

CATANI, Denice Bárbara; BASTOS, Maria Helena Câmara (org.). Educação em Revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997.

CATANI, Denice Bárbara. A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e filosofia, Uberlândia, v. 10, n. 20, p. 115-130, jul./dez. 1996.

COELHO JÚNIOR, Nelson Maurilio. Relicários de um tempo: os quadros de formatura do Colégio Coração de Jesus 1922-1929 (contribuições para o estudo da história da educação em Santa Catarina). 160 p. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

CUNHA, Marcus Vinicius da. A educação dos educadores: da escola nova à escola de hoje. Campinas: Mercado das letras, 1995.

CUNHA, Maria Tereza Santos. “Centelhas de idealismo”: o “ser professora” nos discursos de formatura do Curso Normal: a voz das oradoras. Florianópolis, (SC) 1945-1960. In: SCHEIBE, Leda; DAROS, Maria das Dores (orgs.). Formação de professores em Santa Catarina. Florianópolis: NUP/CED, 2002, p. 71-91.

CUNHA, Maria Tereza Santos. Rezas, ginástica e letras: normalistas do Colégio Coração de Jesus - Florianópolis/décadas de 1920 e 1930. In: DALLABRIDA, Norberto (org.). Mosaico de escolas: modos de educação em Santa Catarina na Primeira República. Florianópolis: Cidade Futura, 2003. p. 199-220.

DANIEL, Leziany Silveira. Por uma psico-sociologia educacional: a contribuição de João Roberto Moreira para o processo de constituição científica da pedagogia nos cursos de formação de professores catarinenses nos anos de 1930 e 1940. 2003. 163 p. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

DANIEL, Leziany Silveira. João Roberto Moreira (1912-1967): itinerários para uma racionalidade ativa. 2009. Tese (Doutorado em Educação) − Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

DAROS, Maria das Dores; DANIEL, Leziany Silveira. O Curso Normal em Santa Catarina: o processo de construção de um projeto de formação de professores coadunado com os ideais de nacionalização e “cientificização” do ensino. In: ARAÚJO, José Carlos Souza et al. (orgs.). As escolas normais no Brasil: do Império à República. Campinas: Editora Alínea, 2008.

DAROS, Maria das Dores; PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. O pensamento de Alceu Amoroso Lima em um colégio católico de formação de professores em Santa Catarina. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO – HISTÓRIA E MEMÓRIA DA EDUCAÇÃO BRASILEIRA, 2002, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2002. p. 1-13.

DAROS, Maria das Dores; PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. A sociologia cristã e o pensamento de Alceu Amoroso Lima em um colégio católico de formação de professoras em Santa Catarina. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 15, n. 1, p. 235-267, jan./abr. 2015.

DAROS, Maria das Dores; NASCIMENTO, Carla D’ Lourdes do, DANIEL, Leziany Silveira Daniel. A sociologia na formação dos professores catarinenses nos anos de 1930 e 1940. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2000, Caxambu. Anais. Caxambu: [Anped], 2000. p. 1-15.

DAROS, Maria das Dores; VOLPATO, Terezinha Gasho. Identidade social do professor: as práticas docentes numa dimensão histórico-político-social 1930-1950. 1997. Relatório de Pesquisa (Curso de educação) − Faculdade de Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 1997.

DE LUCA, Tania Regina. Histórias dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 111-153.

EVANGELISTA, Olinda. A formação do professor em nível universitário: o Instituto de Educação da Universidade de São Paulo (1934-1938). Florianópolis: NUP/CED/UFSC/ Editora da Cidade Futura, 2002.

FARIA, Alice Machado de. Discurso pela magistranda. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 59-61, dez. 1938.

KEHRIG, Maria Carolina G. A mulher que educa um filho, educa um homem, mas a que educa uma filha, educa uma família. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 5-6, dez. 1939.

LEAL, Elisabeth Juchem Machado; CUNHA, Maria Teresa Santos. A educação da mulher: uma visão do cotidiano de um colégio religioso feminino. 1991. UFSC, FAPEU, INEP, Florianópolis, 1991.

LEAL, Nilma. Psicologia - A criança e o adulto – relações entre o estudo d’uma e d’ outro. Estudos Educacionais, Florianópolis: Curso Normal do Instituto de Educação, ano II, n. 3, p. 45-56, nov. 1942.

MICELI, Sérgio. Intelectuais e classe dirigente no país (1920-1945). São Paulo: Difel, 1979.

MOREIRA, João Roberto. Idealismo Crítico e Educação. Estudos Educacionais, Florianópolis: Curso Normal do Instituto de Educação, ano II, n. 3, p. 5-9, nov. 1942.

NOBREGA, Lucy. Professora – Das provas de exame realizadas em novembro. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 6, dez./1934.

OLIVEIRA, Cacilda. Recordações de uma viagem. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 27-29, dez./1935.

PÉTALAS. Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 3, jul. 1933.

PISANI, Anita. Ano escolar de 1935. Pétalas, Periódico semestral do Colégio Coração de Jesus, Florianópolis, p. 6, dez./1935.

RAMOS, Nereu. Abrir escolas. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 28 nov. 1942. Entrevista concedida ao Jornal Correio da Manhã. Diário Oficial do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, n. 2395, ano IX, 0. 52, 7 dez. 1942.

SANTA CATARINA. Educação popular: movimento do ano letivo de 1935: da mensagem do Exmo. Sr. Dr. Nerêu Ramos, Governador do Estado, apresentada à Assembleia Legislativa em 16 de julho de 1936. Florianópolis: Imprensa Oficial: Departamento de Educação, 1936.

SOUZA, Rosa Fátima de. História da cultura material escolar: um balanço inicial. In: BENCOSTTA, Marcus Levy (org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007. p. 163-192.

TEIVE, Gladys Mary Ghizoni. A escola normal catarinense sob a batuta do professor Orestes Guimarães. In: DALLABRIDA, Norberto (org.). Mosaico de escolas: modos de educação em Santa Catarina na Primeira República. Florianópolis: Cidade Futura, 2003. p. 221-252.

Published

2022-12-09

How to Cite

DANIEL, Leziany Silveira; PEREIRA , Elaine Aparecida Teixeira; DAROS , Maria das Dores. Training projects for Santa Catarina’s elementary school teachers in the 1930’s and 1940’s. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 53, p. 87–111, 2022. DOI: 10.5965/1984723823532022087. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012. Acesso em: 22 dec. 2024.