Digital literacy, multimodality and multilettering: challenges and possible paths for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823522022304

Keywords:

digital literacy, multimodality, multiliteracy, education

Abstract

The aim of this article is to discuss the concepts of digital literacy, multimodality and multiliteracy, highlighting challenges and perspectives for contemporary education. The study was characterized as a qualitative research, typified as bibliographical. The research evidenced, as a result of the theoretical study, several challenges to be overcome by the teaching units regarding the insertion of digital technologies in the school space and highlighted that these can also bring viable possibilities for the educational field. He also highlighted that the scope addressed provokes further discussions and converges to encourage research on the appropriate use of new technologies in the dynamics of classes. Therefore, the importance of starting from the understanding of digital literacy, multimodality and multiliteracy was emphasized, in order to expand the conceptions about the use of digital media in the classroom, seen in this study as a challenge to be overcome by the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1961. (Revogada pela LDB/96, exceto os artigos 6º a 9º).

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.

BRASIL. Base nacional comum curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

HARARI, Yuval Noah. Sapiens: uma breve história da humanidade. Tradução de Janaína Marco Antônio. Porto Alegre: L&PM, 2015.

MARCONI, Marina Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARIA, Circe; Bittencourt, Fernandes. Ensino de história. 1. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2018. E-book.

MORAN, José Manuel.; MASETTO, Marcos.; BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 7. ed. São Paulo: Papirus, 2004.

MORAN, JOSÉ. MANUEL.; MASETTO, MARCOS.; BEHRENS, MARILDA. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 7. ed. São Paulo: Papirus, 2000.

NOVAIS, Ana Elisa Costa. Leitura nas interfaces gráficas do computador: compreendendo a gramática da interface. 2008. 240 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos, Linguagem e Tecnologia) − Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

OLIVEIRA, Fernanda Karyne; ARANHA, Simone Dália Gusmão. Literatura digital na sala de aula: uma proposta didática com o hiperconto multissemiótico. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 18, n. 2, p. 103-113, 2018.

RIBEIRO, ANA. ELISA. Que futuros redesenhamos? Uma releitura do manifesto da pedagogia dos multiletramentos e seus ecos no Brasil para o século XXI. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 9, p. 1-19, e02011, 2020.

RIBEIRO, ANA. ELISA. Tecnologia digital e ensino: breve histórico e seus elementos para a ação. CEFET-MG. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 19, n. 2, p. 91-111, jul./dez. 2016.

RIBEIRO, ANA. ELISA. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista Abralin, Belém, v. 8, n. 1, p. 15-38, jan./jun. 2009.

ROJO, R. H. R. Gêneros discursivos do círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. H. R. Escola conectada: os multiletramentos e as TICS. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, R. H. R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019. v. 1. 223p.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2007. v. 1. 304 p.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002.

XAVIER, A. C. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da geração Y. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 9, n. 1, p. 3-14, jan./abr. 2011.

Published

2022-08-19

How to Cite

FREITAS, Fabiana Martins de; RODRIGUES, Jacinta Antônia Duarte Ribeiro. Digital literacy, multimodality and multilettering: challenges and possible paths for education. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 304–323, 2022. DOI: 10.5965/1984723823522022304. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20940. Acesso em: 22 nov. 2024.