The process of inducing the beginner literacy teacher
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823522022280Keywords:
induction program, literacy, beginner teacher, teacher trainingAbstract
This article is the result of a qualitative research, with a descriptive analytical character, which aimed to investigate the initiatives in the induction process with beginning literacy teachers. With the analysis of the data, we found that although there is no systematic project or program aimed at receiving the beginning teachers. In addition, about the difficulties and challenges faced by the teacher, a crucial point in the literacy process involves the inclusion of students with disorders, with learning difficulties or with some disability.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 42, n.145, p. 112-129, jan./abr. 2012.
FIORENTINI, Dario; CRECCI, Vanessa. Interlocuções com Marilyn Cochran-Smith sobre aprendizagem e pesquisa do professor em comunidades investigativas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 65, p. 505-524, abr./jun. 2016.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Lisboa: Porto Editora, 2013. p. 31-61.
MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo/ Revista de ciências e educação, Lisboa, n. 8, p. 07-22, jan./abr. 2009.
NONO, Maévi Anabel. Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre: Mediação, 2011.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014.
VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar - as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2012.
WONG, Harry K. Induction Programs That Keep New Teachers Teaching and Improving. Tradução Adriana Teixeira Reis. “Programas de indução que mantêm os novos professores ensinando e melhorando. NASSP Bulletin, v. 88, n. 638, March, 2004, p. 41-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.