Educational heritage on screen: incursions through the proceedings of the Brazilian Congress of History of Education (2011-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824552023339

Keywords:

Brazilian Congress of History of Education, material school culture, educational heritage, brazilian educational historiography

Abstract

This paper analyzes the oral presentations on themes within the field of “Educational Heritage” that were delivered in the Brazilian Congress of History of Education (CBHE) between 2011 and 2019. 135 works from five editions of this big event in the area were investigated. The focus was on themes disseminated in the presentations and on the paths the history of education has been walking throughout the second decade of the 21st century. Herein the analyses demonstrate the preponderance of discussions on school heritage, with an incipient approach to heritage of other institutions, educational or otherwise, and its use in teaching. Regarding document collections, most studies deal with archives and memory centers; meanwhile, little attention is given to debates on museum collections and school libraries. The educational heritage conveyed in such a congress provides one with access to the topics researchers have been investigating. It also allows one to learn fragments of our educational past, possibly making a larger group of people sensitive to and responsible for heritage, which extrapolates educational practices and contributes to the construction of a collective identity and citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Paulo Gama Oliveira, Federal University of Sergipe

Doutor em Educação e professor de História da Educação no Departamento de Educação do Campus Professor Alberto Carvalho da Universidade Federal de Sergipe. Pesquisador da história dos intelectuais e da história do ensino superior.

References

ALVES, Eva Maria Siqueira. A edificação do Centro de Educação e Memória do Atheneu Sergipense. Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas, v. 2, n. 2, p. 37-50, jan./jun. 2016. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9243. Acesso em: 20 nov. 2022.

ANDRADE, Vivian Galdino. As novas tecnologias e a história da educação: A digitalização de fontes para a pesquisa na cidade de Bananeiras/PB. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 9., 2017, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: UFPB, 2017. v. 1. p. 6282- 6296.

CABRAL, Anne Emilie Souza de Almeida. A temática do patrimônio histórico-educativo em periódicos e congressos da área da História da Educação. Boletim Historiar, São Cristóvão/SE, v. 8, n. 4. p. 03-22, out./dez. 2021. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/historiar/article/view/16975. Acesso em: 26 nov. 2022.

CARVALHO, Aline; MENEGUELLO, Cristina (org.). Apresentação. Dicionário temático de patrimônio: debates contemporâneos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020. p. 23-28.

CASTRO, César Augusto (org.). Cultura material escolar: a escola e seus artefatos (MA, SP, PR, SC e TD, 1870-1925). São Luís: EDUFMA: Café e Lápis, 2011.

CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Trad. Maria de Lourdes Menezes. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

CHUVA, Márcia. Por uma história da noção de patrimônio cultural no Brasil. Revista do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, v. 34, p. 1-15, 2012.

CUNHA, Maria Teresa Santos. Acervos escolares: olhares ao passado no tempo presente. Revista História da Educação – RHE, Porto Alegre, v. 19, n. 47, p. 293-296, set./dez., 2015 Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/58105. Acesso em: 19 nov. 2022.

CUNHA, Maria Teresa Santos; CAMPOS, Émerson César de. Um itinerário de pesquisa: Aspectos sobre a temática patrimônio histórico-educativo na história da educação (2000-2015). Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas, v. 6, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14332. Acesso em: 29 nov. 2022.

ESCOLANO BENITO, Agustín. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Trad. Heloísa Pimenta Rocha e Vera Lúcia Gaspar da Silva. Campinas: Alínea, 2017.

FELGUEIRAS, Margarida Louro. Materialidade da cultura escolar. A importância da museologia na conservação/comunicação da herança educativa. Pro-Posições, Campinas, v. 16, n. I (46), p. 87-102, jan./abr., 2005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643756. Acesso em: 21 nov. 2022.

FELGUEIRAS, Margarida Louro. Cultura escolar: da migração do conceito à sua objectivação histórica. In: FELGUEIRAS, Margarida Louro; VIEIRA, Carlos Eduardo (eds.). Cultura escolar, migrações e cidadania. Porto: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 2010. p. 17-32.

FELGUEIRAS, Margarida Louro. Preservar a herança educativa: desafios, limites e possibilidades. In: ALVES, Luís Alberto Marques; PINTASSILGO, Joaquim (coord.). Investigar, intervir e preservar em história da educação. Porto: CITCEM, 2017. p. 153-169.

GRANATO, Marcus; ARAÚJO, Bruno Melo de; RIBEIRO, Emanuela Sousa. Patrimônio cultural da ciência e tecnologia (PCC&T). In: CARVALHO, Aline; MENEGUELLO, Cristina. (org.). Apresentação. Dicionário temático de patrimônio. Debates contemporâneos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020. p. 139-143.

GASPAR da SILVA, Vera Lucia; SOUZA, Gizele de. Material school culture in the fields and gardens1 of the history of education: a look at academic production in Brazil (2000-2020). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, Barcelona, n. 38, p. 79-104, 2021. Disponível em: https://issuu.com/institut-destudis-catalans/docs/issuu_eduh_38. Acesso em: 30 nov. 2022.

GIL, Carmen Zeli de Vargas; ALMEIDA, Doris Bittencourt. Patrimônios da educação: o ensino e a pesquisa. Revista Latino-Americana de História, São Leopoldo, v. 2, n. 6, p. 121-136, ago. 2013. (Edição Especial). Disponível em: https://revistas.unisinos.br/rla/index.php/rla/article/view/181. Acesso em: 25 nov. 2022.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (org.). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. p. 25-33.

GORDINHO, Margarida Cintra (textos); CANNABRAVA, Iatã; TEODORO, Malu; ASSENCIO, Vinicius; (fotos). Patrimônio escolar: uma saga republicana. São Paulo: Terceiro Nome, 2013. v. 4. (Coleção patrimônio paulista).

HARTOG, François. Tempo e patrimônio. Varia Historia, Belo Horizonte, v. 22, n. 36, p. 261-273, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/vh/a/qhLrpqw77Bgwq8Gv3wbRX4x/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 nov. 2022.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, 2001 Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em: 23 nov. 2022.

MEDA, Juri. A “história material da escola” como fator de desenvolvimento da pesquisa histórico-educativa na Itália. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 30, p. 7-28, jan./abr., 2015. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816302015007. Acesso em: 18 nov. 2022.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Memória e Cultura Material: Documentos Pessoais no Espaço Público. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 21. p. 89-103, 1998. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2067. Acesso em: 16 nov. 2022.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 9-42, jan./dez, 1994. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/5289. Acesso em: 26 nov. 2022.

MENEZES, Maria Cristina. Entre porões e sótãos: O Patrimônio Histórico‐Educativo em cena. [Entrevista concedida a Maria Teresa Santos Cunha e Rosa Fátima de Souza Chaloba] Revista Linhas, Florianópolis, v. 15, n. 28, p. 223‐249, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723815282014223. Acesso em: 20 nov. 2022.

MOGARRO, Maria João, NAMORA, Alda. Educação e Patrimônio Cultural: Escolas, Objetos e Práticas, Perspectivas multidisciplinares sobre a cultura material. MOGARRO, Maria João (coord.). Educação e patrimônio cultural: escolas, objetos e práticas. Lisboa: Edições Colibri; Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2016. p. 9-44.

NÓVOA, António. Carta a um jovem historiador da educação. In: ALVES, Luís Alberto Marques; PINTASSILGO, Joaquim (coord.). Investigar, intervir e preservar em história da educação. Porto: CITCEM, 2017. p. 205-214.

OLIVEIRA, João Paulo Gama; ALVES, Eva Maria Siqueira; COSTA, Rosemeire Marcedo; FONSECA; Simone da Silva. Fontes e acervos na escrita da história de uma instituição educacional: o lugar do Centro de Educação e Memória do Atheneu Sergipense (CEMAS). Revista do Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe. Aracaju, v. 2, n. 50, p. 423-450. 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/rihgse/article/view/14585. Acesso em: 26 jun 2023.

OLIVEIRA, João Paulo Gama. Desafios políticos para a instalação e manutenção do Centro de Educação e Memória do Atheneu Sergipense (2005-2019). In: PAULILO, André Luiz; CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da; CAMPELLO, Lorena de Oliveira Souza (org.). A Pesquisa em acervos da escola e da educação. Campinas: Mercado de Letras, 2023. p. 183-206.

PAULILO, André Luís. Acervos da Educação em Centros de Memória e Documentação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 9., 2017, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa: UFPB, 2017. p. 5960-5968.

PELEGRINI, Sandra C. A. O patrimônio cultural no discurso e na lei: trajetórias do debate sobre a preservação no Brasil. Patrimônio e memória, Assis: CEDAP, v. 2, n. 2, p. 61-84, 2006. Disponível em: http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/37/37. Acesso em: 19 nov. 2022.

PERES, Eliane Terezinha. A constituição de um arquivo e a escrita da história da educação: do gesto artesão à prática científica. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas, v. 19, n. 49, p. 219-242, 2019. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47152. Acesso em: 25 nov. 2022.

POSSAMAI, Zita Rosane. Patrimônio e história da educação: aproximações e possibilidades de pesquisa. Revista História da Educação, [Porto Alegre], v. 16, n. 36, p. 110-120, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/19976. Acesso em: 21 nov. 2022.

SANTOS, Kalline Laira Lima dos; ÁVILA, Virgínia. Pereira da Silva. Escola Marechal Antônio Alves Filho e a preservação da memória educacional: mapeamento dos dossiês dos alunos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 9., 2017, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa: UFPB, v. 1, 2017. p. 6116-6127.

SAVIANI, Dermeval, et al. Sociedade Brasileira de História da Educação: constituição, organização e realizações. Revista Brasileira de História da Educação, [Maringá], v. 11, n. 3 (27), p. 13-45, set./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38762. Acesso em: 25 nov. 2022.

SILVA, Cristiani Bereta da. Patrimônio educativo. In: CARVALHO, Aline; MENEGUELLO, Cristina (org.). Dicionário temático de patrimônio: debates contemporâneos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020. p. 205-209.

SILVA, Alexandra Lima da; ORLANDO, Evelyn de Almeida. Memória e patrimônio na história da educação: possibilidades e desafios. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 425-444, maio/ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/50293. Acesso em: 20 nov. 2022.

SOUZA, Rosa Fátima de. História da cultura material escolar: um balanço inicial. In: BENCOSTTA, Marcus Levy (org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007. p. 163-189.

SOUZA, Rosa Fátima de. Preservação do Patrimônio Histórico Escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, p. 199-221, jan./jun. 2013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723814262013199. Acesso em: 19 nov. 2022.

VIDAL, Diana Gonçalves. Arquivos Escolares: desafios à prática e à pesquisa em história da educação. Revista Brasileira de História da Educação, [Maringá], n. 10, p. 71-73, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38646. Acesso em: 26 nov. 2022.

VIDAL, Diana Gonçalves. História da Educação como Arqueologia: cultura material escolar e escolarização. In: ALVES, Luís Alberto Marques; PINTASSILGO, Joaquim (coord.). Investigar, intervir e preservar em história da educação. Porto: CITCEM, 2017. p. 45-62.

VIÑAO FRAGO, Antonio. La escuela y la escolaridad como objetos históricos. Facetas y problemas de la historia de la educación. História da Educação, Pelotas: ASPHE/FaE/UFPel, v. 12, n. 25, p. 9-54, maio/ago. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/29059. Acesso em: 23 nov. 2022.

ZANCUL, Maria Cristina de Senzi. Patrimônio educativo e patrimônio histórico-científico no Brasil: alguns apontamentos. Museologia e Patrimônio – Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio – Unirio/MAST, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 104-122, 2015. Disponível em: http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/view/440/0. Acesso em: 28 nov. 2022.

Published

2023-07-25

How to Cite

OLIVEIRA, João Paulo Gama; CHALOBA, Rosa Fátima de Souza. Educational heritage on screen: incursions through the proceedings of the Brazilian Congress of History of Education (2011-2019). Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 339–367, 2023. DOI: 10.5965/1984723824552023339. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21925. Acesso em: 19 may. 2024.