Trends in qualitative research in the Fashion universe
DOI:
https://doi.org/10.5965.25944630932025e7505Keywords:
Fashion, Methodology, Qualitative approachAbstract
This article discusses the relevance of qualitative methods in Fashion research, highlighting their selection for the capacity to provide an in-depth understanding of the dynamics, perceptions, and meanings that permeate this field of knowledge. To this end, a survey of the methodologies adopted—considering their nature, approaches, and objectives—was conducted in a Master's Program in the field. Initially, it presents an overview of qualitative research and its main approaches, such as narrative, phenomenology, grounded theory, ethnography, and case study, demonstrating their applications in investigations within the context of Fashion. Although the paper's focus is on qualitative research, the methodology adopted for this study is quantitative-exploratory in nature. The results indicate that the qualitative approach has been prominent among the analyzed master's theses, contributing significantly to both basic and applied studies while expanding the scope of research possibilities.
Downloads
References
ALMEIDA, Ana Julia Melo. Mulheres e profissionalização no design: trajetórias e artefatos têxteis nos museus-escola MASP e MAM Rio. Tese (Doutorado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/T.16.2022.tde-16012023-175956
ARAÚJO, Cláudio Márcio de; OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos Lopes de; ROSSATO, Maristela. O Sujeito na Pesquisa Qualitativa: Desafios da Investigação dos Processos de Desenvolvimento. Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S. l.], v. 33, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19506. Acesso em: 13 jun. 2025.
ARY, Donald; JACOBS, Lucy; SORENSEN, Chris. Introduction to research in education. 8. ed. Canada: Wadsworth Cengage Learning, 2010.
BARTHES, Roland. O sistema da moda. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Tabela de Áreas de Conhecimento/Avaliação. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/instrumentos/documentos-de-apoio/tabela-de-areas-de-conhecimento-avaliacao. Acesso em: 11 ago. 2025.
CARDOSO SAMPAIO, Rafael et al. Uma revisão de escopo assistida por inteligência artificial (IA) sobre usos emergentes de IA na pesquisa qualitativa e suas considerações éticas. Revista Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 12, n. 30, p. 01–28, 2024. DOI: 10.33361/RPQ.2024.v.12.n.30.729. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/729. Acesso em: 9 ago. 2025.
CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
DEBOM, Paulo. As fontes de pesquisa para moda: uma aproximação interdisciplinar e arquivista da história da moda: pesquisa e ensino. EnsinarModa – Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 3, n. 3, p. 13-26, out. 2019 - jan. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5965/25944630332019013.
DEMO, Pedro. “Pesquisa qualitativa: em busca de equilíbrio entre forma e conteúdo”. Revista Latino- -Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, abr. 1998, v. 6, n. 2, pp. 89-104.
FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará – UEC, 2002. Apostila.
GERHARDT, Tatiana Engel; SOUZA, Aline Corrêa de. Unidade 1 – Aspectos teóricos e conceituais. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 13–29.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GODART, Frédéric. Sociologia da moda. São Paulo, SP: Senac/SP, 2010.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio/jun. 1995.
GUERRA, Avaetê de Lunetta e Rodrigues. et al. Pesquisa qualitativa e seus fundamentos na investigação científica. Revista de Gestão e Secretariado, [S. l.], v. 15, n. 7, p. e4019 , 2024. DOI: 10.7769/gesec.v15i7.4019. Disponível em: https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/4019. Acesso em: 13 jun. 2025.
JUNIOR, Glauber Soares; PRODANOV, Cleber Cristiano; SCHEMES, Claudia. Entrelaçando saberes: A moda como campo de pesquisa interdisciplinar e multidisciplinar. Revista Trama Interdisciplinar, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 186–209, 2023. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15755. Acesso em: 13 jun. 2025.
KAWAMURA, Yuniya. Fashion-ology: an introduction to fashion studies. Oxford: Berg, 2005.
KNAUSS, P. Quando a moda faz a diferença. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 13, n. 28, p. 263–266, 2020. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v13i28.1070
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 289–300, maio/ago. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200007.
MARTINS, Leilane Rigatto. Projeto em moda - o material e o imaterial no campo acadêmico. 2018. Tese (Doutorado em Design e Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/T.16.2018.tde-26102018-173931
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
NADER, Mariana de Sequeira Batista. A importância de falar sobre moda: o fenômeno sócio histórico e seus estigmas. Dissertação (Mestrado em Branding e Design de Moda) – Universidade da Beira Interior/ Universidade Europeia. Lisboa, p. 108. 2022.
NASCIMENTO, Francisco Paulo do. Metodologia da Pesquisa Científica: teoria e prática – como elaborar TCC. Brasília: Thesaurus, 2016.
OGUSHI, Milena Mayuri Pellegrino; SANT’ANNA, Mara Rúbia. Formação em moda no Brasil: reflexões a partir de produções acadêmicas. Revista Imagens da Educação, v. 12, n. 1, p. 76-101, jan./mar. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i3.54549.
PULS, Lourdes Maria; ROSA, Lucas da; BATISTELA, Kellyn. A moda no âmbito acadêmico. In: COLÓQUIO DE MODA, 9., 2013, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Colóquio de Moda, 2013. Disponível em: https://coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202013/COMUNICACAO-ORAL/EIXO-2-EDUCACAO_COMUNICACAO-ORAL/A-Moda-no-Ambito-Academico.pdf. Acesso em: 7 jun. 2025.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico [livro eletrônico]. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SIENA, Osmar; BRAGA, Aurineide Alves; OLIVEIRA, Clésia Maria de; CARVALHO, Erasmo Moreira de. Metodologia da pesquisa científica e elementos para elaboração e apresentação de trabalhos acadêmicos. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2024.
SILVA, Ana Cristiane da. Repercussão dos estudos do vestuário na academia: interfaces entre história e moda. In: COLÓQUIO DE MODA, 8., 2012, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Colóquio de Moda, 2012. Disponível em: https://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202012/GT06/ARTIGO-DE-GT/103497_Repercussao_dos_estudos_do_vestuario_na_academia.pdf. Acesso em: 7 jun. 2025.
SOUZA, Gilda de Mello e. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. 2. Ed. São Paulo: Companhia das Letras; Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2019.
STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
TRINDADE, Eneus; CARVALHO, Priscila Rezende; PALETTA, Francisco Carlos. Estudo bibliométrico sobre moda em teses e dissertações na área das Ciências da Comunicação. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 3, p. 251–274, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245273.251-274. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/106126. Acesso em: 14 jun. 2025.
VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Métodos qualitativos de pesquisa em Ciência da Informação. São Paulo: Polis, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tiffany Maria Pimenta Silva, Mayara Martins Mininel, Jean Cleiton Garcia, Marcelo Capre Dias, Marcio Roberto Ghizzo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows for:
1. Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
2. Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.Under the following terms:
1. Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. -
Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.