Graphic memory and stylistic movements: initial typographic study of frontages and buildings in the historic center of Manaus
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630922025e6645Keywords:
Graphic memory, Historical center of Manaus, Stylistic movements, Typography, Teaching in Graphic DesignAbstract
In order to preserve the graphic memory of Manaus, an exploratory study was carried out on the influence of stylistic movements such as Art Nouveau, Art Deco and Beaux-Arts in the context of the Belle Époque and the beginning of Modernism, in the typographic artifacts found on the facades of buildings in the historic center of the city of Manaus. Photographic records obtained through a drift, according to the methodology adapted from Castelucci and Farias (2024), were analyzed using the visual content analysis approach of Gillian Rose (2016). The analysis revealed stylistic characteristics of these movements present in typographic specimens in the historic center of Manaus, highlighting the importance of preserving and documenting these elements. The study seeks to contribute to the recording of the graphic memory of Manaus and encourage the use of this data in the teaching of typography and in the appreciation of it as a historical and cultural heritage.
Downloads
References
ABRAHIM, Roger. Poesia na Floresta: a obra de Severiano Porto no Amazonas. Manaus: Reggo Edições, 2014.
BANHAM, Reyner. Theory and Design in the First Machine Age. Cambridge, MA: MIT Press, 1960.
Bill, Max. Form: A Balance Between Harmony and Functionality. Zurique: ABC Verlag, 1952.
BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico (versão 4.0). Tradução: André Storlaski. São Paulo: Ubu Editoria, 2018.
CASTELUCCI, Giovani de Menezes; FARIAS, Priscila Lena; Escritas informais na cidade de São Paulo: um estudo piloto nos bairros da Lapa e Pompeia. P&D Design 2024. Manaus: UFAM, 2024. DOI: 10.29327/5457226.1-295. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/cadernoppgd/issue/view/690. Acesso em: 29 abr. 2025.
CORREIA, T. de B. O art déco na arquitetura brasileira. Revista UFG, Goiânia, v. 12, n. 8, 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48295. Acesso em: 29 abr. 2025.
CHAPARIM, M. A. S.; OLIVEIRA, E. R. de. Desafios e reflexões na apreensão afetiva da cidade: a deriva como procedimento metodológico. Geografia em Atos (Online), Presidente Prudente, v. 5, n. 12, p. 60–81, 2019. DOI: 10.35416/geoatos.v5i12.6517. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/geografiaematos/article/view/6517. Acesso em: 14 nov. 2024.
DUPLAN, Pierre. A Linguagem da Tipografia. Rosari, 2013.
FINIZOLA, Fátima. Abridores de Letras de Pernambuco: Um Mapeamento da Gráfica Popular. Recife: UFPE, 2016.
FINIZOLA, Fátima. Tipografia vernacular urbana: uma análise dos letreiramentos populares. São Paulo: Blucher, 2010.
FARIAS, Priscila Lena. Estudos sobre tipografia: letras, memória gráfica e paisagens tipográficas. 2016. Tese (Livre Docência em Design) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Doi:10.11606/T.16.2017.tde-10032017-161946. Acesso em: 2025-04-17.
FARIAS, Priscila Lena. Tipografia Vernacular Urbana. São Paulo: Blucher, 2018.
FARIAS, P.L.; BRAGA, M. Da C. O que é memória gráfica? In: Dez ensaios sobre memória gráfica, pp. 10-28. São Paulo: Blucher, 2018.
GREENHALGH, Paul. Art Nouveau: 1870-1914. London: Reaktion Books, 2000.
MESQUITA, Otoni. La Belle Vitrine: O mito do progresso na refundação da cidade de Manaus (1890-1900). Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Fluminense, 2005.
PERROTA, Isabella. Tipos & grafias. Rio de Janeiro: Viana & Mosley, 2005.
RIBA, 2024. Modernism in Architecture and Design. Disponível em: https://www.architecture.com/explore-architecture/modernism. Acesso em: 14 nov. 2024.
ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. Londres: SAGE Publications, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leandro Brandão Marques, Almir de Souza Pacheco, Marcos Paulo Cereto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.