Design and Social Transformation: higher education and inclusive extension actions at the National Shoe Museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630822024e5151

Keywords:

higher education, social design, extension, museum, inclusion

Abstract

This article examines the role of higher education in design in social transformation, guided by the principles of inclusion and sustainability, through the strengthening of university extension. To do so, the case study of the exhibition honoring Zuzu Angel installed at the National Shoe Museum was taken as a starting point. This exhibition was related to the extension project "Fashion and Inclusion: design and clothing for people with visual disabilities," which aims to promote the inclusion of people with visual disabilities. This project, in turn, is carried out by integrating extension activities into undergraduate curricula, specifically analyzing the Fashion course at Feevale University. The closeness that extension provides between the academic and the complex reality of the community demonstrated coherence with the proposal to train designers with the ability to adopt a perspective based on social design and inclusive approaches for social transformation. During the theoretical study, the importance of critical approaches to design and pedagogies used both for teaching and as the basis for their methodologies was emphasized. Finally, the challenges and opportunities faced by higher education, focusing on accessibility and technological innovations to promote the inclusion of people with visual disabilities, were presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Keller, Feevale University

Bolsista CAPES, bacharel em Moda (FEEVALE) e mestre em Processos e Manifestações Culturais e doutorando pelo mesmo programa de Pós-Graduação (FEEVALE) e aluno especial no Programa de Antropologia Cultural (UFRGS).

Claudia Schemes, Feevale University

Doutora em História (PUC), mestre em História (USP), professora dos cursos de Moda e História e do PPG em Processos e Manifestações Culturais (FEEVALE)

References

ALMEIDA DE MELLO, Júlia. Moda múltipla: experiências inclusivas no contexto da síndrome de Down. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 1–16, 2023. DOI: 10.5965/25944630732023e4051. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24051 . Acesso em: 16 fev. 2024.

BONSIEPE, Gui. Design: Como prática de projeto. São Paulo: Blucher, 2012. 216p.

BUCHANAN, Richard. Wicked problems in design thinking. Design issues, v. 8, n. 2, p. 5-21, 1992. DOI: https://doi.org/10.2307/1511637 . Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1511637. Acesso em: 16 fev. 2024.

CABRAL, R., & GEHRE, T.. Guia Agenda 2030: integrando ODS, educação e sociedade. Unesp : UnB, 2020. Disponível em: www.guiaagenda2030.org . Acesso em 16 fev. 2024.

COHEN, Regina; DUARTE, Cristiane. Acessibilidade a Museus-Ministério da Cultura-Instituto Brasileiro de Museus. Brasília, DF: MinC/Ibram, 2012. 190p.

COUTINHO, A. DA S., & NECYK, B.. A pedagogia crítica freireana como estratégia pedagógica nas ações extensionistas em design. Projetica, 13(3), 135–152. DOI https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p135 . 2022. Acesso em: 16 fev. 2024.

ESCOBAR, Arturo. Designs for the Pluriverse. Durham and London: Duke Press University, 2018. 290p.

FABRI, Helcio Jose Prado. Experiências de ensino em design de moda: a relação dialógica com o mercado a partir da curricularização da extensão universitária. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5965/25944630812024e4674. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24674 . Acesso em: 16 fev. 2024.

FAUSTO, B. História Concisa do Brasil. Editora da Universidade de São Paulo. 2001. 408p.

FEEVALE. Exposição no Museu Nacional do Calçado homenageia o centenário de Zuzu Angel. [Online]. 25/11/2021. Disponível em: https://www.feevale.br/acontece/noticias/exposicao-no-museu-nacional-do-calcado-homenageia-o-centenario-de-zuzu-angel . Acesso em: 26/11/2021.

FREIRE, P.. A educação como prática da liberdade. Paz e Terra. 1981. 158p.

FREIRE, P.. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra. 1996. 144p.

FREIRE, P.. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra. 1997. 256p.

FREIRE, P.. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Editora da UNESP. 2000. 160 p.

FRIEDMAN, Ken. Models of design: Envisioning a future design education. Visible language, v. 46, n. 1/2, p. 132, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/download/30525217/Friedman_D_2012_Models_of_Design_.pdf . Acesso em: 16 fev. 2024.

HEIDRICH, R. O.; SCHEMES, C.; BAUERMANN FILHO, A. F.; PRODANOV, S. S. História da indumentária, inclusão e acessibilidade: exposição multissensorial no museu nacional do calçado. Estudios Históricos – CDHRPyB, Año XII, Nº 24, ISSN: 1688-5317, 2020. Disponível em https://estudioshistoricos.org/24/eh2405.pdf . Acesso em: 16 fev. 2024.

IBGE. Censo Demográfico 2010: Resultados Gerais da Amostra. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2011. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/resultados.html . Acesso em Acesso em: 16 fev. 2024.

MANZINI, Ezio. Design: quando todos fazem design. São Leopoldo, RS: Unisinos, 2017. 254p.

MANZINI, Ezio. Políticas do cotidiano. Tradução de Gabriel Patrocinio. São Paulo: Blucher, 2023. 132 p.

MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 392 p.

MARGOLIN, V. Design for a sustainable world. Design Issues, 14(2), 83-92. 1998. DOI: https://doi.org/10.2307/1511853 .Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1511853. Acesso em: 16 fev. 2024.

MARGOLIN, L. G., & RIDER, W. J.. The design and construction of implicit LES models. International Journal for Numerical Methods in Fluids, 47(10‐11), 1173-1179. 2005. DOI: https://doi.org/10.2307/1511853 . Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1511853. Acesso em 16 de fev. de 2024.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Para que serve um museu histórico? Como explorar um museu histórico. Tradução. São Paulo: Museu Paulista da USP, 1992. Disponível em: https://biblio.fflch.usp.br/Meneses_UTB_4_1268706_ParaQueServeUmMuseuHistorico.pdf . Acesso em: 28 abr. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA (MEC). (s.d.). Deficiência Visual. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/def_visual_1.pdf . Acesso em 03 de mar. de 2023.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diário Oficial da União, 17 dez. 2018, Seção 1, p. 34. 2018. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Resol_7cne.pdf . Acesso em 03 de mar. de 2023.

NOEL, Lesley-Ann. Designing New Futures for Design Education. Design and Culture, v. 14, n. 3, p. 277-291, 2022. DOI:10.1080/17547075.2022.2105524. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17547075.2022.2105524 Acesso em 16 de fev. de 2024.

SCHEMES, C., PRODANOV, C. C., & THÖN, I. H. (2007). O museu como espaço de inclusão: o Museu Nacional do Calçado e o Projeto Mentes Coloridas. Revista Prâksis, Novo Hamburgo, ano 4, v.2, p.87-92, ago. 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=525552617014. Acesso em 16 de fev. de 2024.

SCHEMES, C.; PRODANOV, C. C.; THÖN, I. H. O museu nacional do calçado e a escola de aplicação Feevale como espaços de aprendizagem. Revista Prâksis, [S. l.], v. 2, p. 23–28, 2010. DOI: 10.25112/rp.v2i0.698. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/698 Acesso em: 28 abr. 2024.

Published

2024-06-11

How to Cite

KELLER, Daniel; SCHEMES, Claudia. Design and Social Transformation: higher education and inclusive extension actions at the National Shoe Museum. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/25944630822024e5151. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/25151. Acesso em: 17 jul. 2024.