Aesthetic experiences: the sense of becoming a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630812024e4956

Keywords:

aesthetic experiences, teacher, training

Abstract

During the interview with professor doctor Silvia Sell Duarte Pillotto, we reflected on concerns and perceptions of what it means to be teacher, using as a reference the aesthetic experiences, affection and relationships in their educational experiences. The interview in dialogue format, exposes our concerns in the daily life of being and being a teacher, seeking to contemplate the educational field, the look at the visual arts educator and educators. Our concerns are related to a teacher’s formation, into the perspective of the three educators that are part of this research. Worried about our educational program and the composition of an art teacher, our reflections are directed to the potentional aesthetic experimentations that guides a teacher. It gives body and voice to this interview, the sensitive dialogue and the visions about teacher-training, teacher-school, teacher-sensitivity and aesthetics in experiments, in the composition of their training and research, crossing our affections and teachers and researchers active in the school spaces in which we operate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jade Katchiri Brusco Gomes, Santa Catarina State University

Mestranda na linha de Ensino das Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Arte Visuais/ PPGAV da Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC, especialista em Museus, Galerias e Arquivos pela Universidade Positivo (2020), graduada em Licenciatura em Artes Visuais pela Faculdade de Artes do Paraná (2019) e Licenciatura em Pedagogia pela FAEL (2022). É professora de ensino fundamental, atelierista e ilustradora.

Eriel Lahn, Santa Catarina State University

Graduado em Artes Visuais pela Universidade de Caxias do Sul (RS). Especialista em Tecnologias na Aprendizagem, pelo Centro Universitário Senac Santo Amaro(SP) e em Docência Básica e Profissional pelo Instituto Federal. É ator profissional, com experiência artística nas linguagens teatral e da dança com grupos da serra gaúcha em atuação, direção e produção. Sua atuação docente é vinculada atualmente com a rede formal de ensino do estado de Santa Catarina e privada no ensino de Arte. Com ensino informal atua como oficineiro de teatro infantil e adolescente, e de atelier de pintura e desenho.

Lilian Oenning, Santa Catarina State University

Mestre em Tecnologias da Informação e Comunicação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC em 2022. Mestranda em Educação na Facultad de Ciencias de La Educación da Universidad de La Empresa (Uruguai). É especialista em Tecnologias para a Educação Profissional pelo Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC e Metodologia do Ensino de Arte pela Faculdade de Educação São Luís em 2022. Graduada em Artes Visuais pela Universidade do Extremo Sul Catarinense em 2005 e segunda licenciatura em Pedagogia na mesma instituição, em 2017. É professora da educação básica no município de Meleiro-SC, onde também atuou como Diretora de Cultura entre 2008 e 2011.

References

DELEUZE, Gilles; Guattari, Félix. O que é a filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 3ª ed. 2010.DOSSE, François. Gilles Deleuze e Félix Guattari: biografia cruzada. Tradução de Fatima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2010

MEIRA, Marly Ribeiro; PILLOTTO, Silvia Sell Duarte. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na ação pedagógica. Porto Alegre, RS. Ed. Zouk, 2022.

OSTROWER, Fayga. Universos da arte. 24. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

SPINOZA, Benedictus. Ética. Tradução e Notas: Tomaz Tadeu. Belo Horizonte, MG. Editora: Autêntica, 2013.

Published

2024-02-01

How to Cite

GOMES, Jade Katchiri Brusco; LAHN, Eriel; OENNING, Lilian. Aesthetic experiences: the sense of becoming a teacher. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 1–11, 2024. DOI: 10.5965/25944630812024e4956. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24956. Acesso em: 21 dec. 2024.