Visual impairment and the perception of art: a fashion collection inspired by Vincent Van Gogh

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630732023e3636

Keywords:

fashion, visual impairment, inclusion, Vincent Van Gogh

Abstract

This work describes the development of a fashion collection based on a survey carried out with visually impaired women. Its main problem is to understand what are the difficulties that blind people encounter in understanding works of art. This question is justified based on data from the IBGE (2010) which shows that 6.5 million Brazilians have severe visual impairment and the fashion area is not very concerned with this public. The main objective of this study, therefore, is to identify and analyze the perceptions of visually impaired people about some of Vincent Van Gogh’s paintings and, based on the methodology of in-depth interviews with two blind women, create an inclusive fashion collection based on the method project proposed by Munari (1981), Treptow (2013) and Brogin (2019). The research showed that sensory experiences, through textures, awaken sensations and experiences through touch and help visually impaired people memorize, resulting in the simplification of their routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Ramona Ritter, Feevale University

Mestranda em Processos e Manifestações Culturais, graduada em Moda pela Universidade Feevale.

Claudia Schemes, Feevale University

Doutora em História (PUCRS), Mestra em História (USP), graduada em História (Unisinos/RS).

Renata Fratton Noronha, Feevale University

Doutora em História (PUCRS), Mestra em Processos e Manifestações Culturais (Universidade Feevale), Graduada em Moda e Estilo(UCS).

References

BASTOS, Dorinho; FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; Psicodinâmica das cores em comunicação. 5ª ed. São Paulo: Edgar Blücher, 2006.

BROGIN, Bruna. Método de design para cocriação de moda funcional para pessoas com deficiência. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/60256#:~:text=O%20m%C3%A9todo%20de%20cocria%C3%A7%C3%A3o%20de,terapeutas%20ocupacionais%20e%20outros%20stakeholders. Acesso em 12 Jun 2022.

CONSELHO BRASILEIRO DE OFTALMOLOGIA. Parecer técnico: Visão monocular, 2019. Disponível em: <http://cbo.com.br/novo/publicacoes/parecer_sbvsn.pdf>. Acesso em: 05 Jun 2022.

CRUZ, Alexia Luanda Teske da; PERINI, Bruna Inez; SANTOS, Marko Alexandre Lisboa dos. Experimentação em Design e Arte: Van Gogh, ponte entre a teoria da cor e a escala de ampliação. Disponível em:< https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/download/23918/pdf>. Acesso em 16 Out. 2021.

DAL BOSCO, Glória Lopes da Silva. Moda inclusiva: Uma análise estética e funcional. In: 10º COLOQUIO DE MODA, 2014. p. 1-10. Disponível em: <http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202014/COMUNICACAO-ORAL/CO-EIXO3-CULTURA/CO-Eixo-3-Moda-Inclusiva-Uma-Analise-Estetica-e-Funcional.pdf>. Acesso em: 16 Set. 2021.

DALTOÉ, Alynne. Coleção avbesses de moda inclusiva. 2018. Disponível em: <https://www.feevale.br/Comum/midias/8a609f16-11f4-4691-9ca2-ccfc715ec5f9/PROJETA-ME-corrida-espacial.pdf> Acesso em: 13 Out. 2021.

DI MARCO, Victor. Capacitismo: o mito da capacidade. Belo Horizonte: Letramento, 2020. 82 p.

DIAS, Adriana. Deficiência e Gênero: a importância do debate na intersecção das lutas. 2016. Disponível em: https://mulherescegas.blogspot.com/2016/10/deficiencia-e-genero-importancia-do.html. Acesso em: 11 Set. 2021

DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: BARROS, Antonio; DUARTE, Jorge. Métodos e Técnicas de Pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2009.

FAGANELLO, Laís Regina et al. Aspectos Inclusivos da Moda com Foco nas Pessoas com Deficiência Visual. In: Moda Palavra E-periódico. Ano 9, EDIÇÃO ESPECIAL, 2015. Disponível em: <https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/6719> Acesso em: 12 Out. 2021.

GOMES, Danila; QUARESMA, Manuela. O contexto do design inclusivo em projetos de produto: ensino, prática e aceitação. In: Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2016, Belo Horizonte. p. 3143 – 3155. Disponível em: <http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/designproceedings/ped2016/0270.pdf>. Acesso em: 16 Set. 2021.

GUILLEN, L. D. et al. Percepção da realidade. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE NEUROCIÊNCIAS DA GRANDE DOURADOS, 3., 2012. Grande Dourados: SINGraD, 2012. v. 1. Acessoem: 28 Out. 2021.

ITALIE, Leanne.How two blind brothers became two blind brothers for a cause. Disponível em:<https://apnews.com/article/one-good-thing-entertainment-lifestyle-us-news-new-york-cbffe7b7b67b438b23cd3266d1ed329c>. Acesso em: 15 Set. 2021.

KOWARICK, Lúcio. Sobre a vulnerabilidade socioeconômica e civil — Estados Unidos, França e Brasil, Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 18, n. 51, p. 61-85, 2003.

MORA, Adriana Bolaños. Design Inclusivo Centrado no usuário: Diretrizes para ações de inclusão de pessoas cegas em museus. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2012. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/75770/000882925.pdf?sequence=1&isAllowed=y> Acesso em: 02 Set. 2021.

MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confronto conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação. v. 20, n.63, p. 1057-1080, out./dez. 2015.

MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. Martins Fontes: São Paulo, 1981.

OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de; VALENTIM, Fernanda Oscar Dourado; SILVA, Luis Henrique. Avaliação pedagógica: foco na deficiência intelectual numa perspectiva inclusiva. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013.

PEREIRA, Danila Gomes. A aplicabilidade do design inclusivo em projetos de design. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2017. Disponível em:>https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=30055@1>. Acesso em: 02 Set. 2021.

PESCADOR, Lilian Daros; SILVA, Letícia Anastácio da. Meias:uma proposta de inclusão no vestuário para deficientes visuais. In: 10º Colóquio de Moda, 2014. Disponível em: <http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202014/COMUNICACAO-ORAL/CO-EIXO3-CULTURA/CO-Eixo-3-Moda-Inclusiva-Uma-Analise-Estetica-e-Funcional.pdf>. Acesso em: 02 Set. 2021.

QUEIROZ, Mariana. Moda inclusiva com mensagens em braille nas roupas. Disponível em: < https://www.divaholic.com.br/3d/uma-lacuna-ser-preenchida-na-moda-moda-em-braille-para-cegos/#:~:text=O%20Braille%20%C3%A9%20inserido%20por,despojado%2C%20cego%20ou%20com%20vis%C3%A3o>. Acesso em: 02 Set. 2021.

RELATÓRIO MUNDIAL SOBRE A VISÃO. Disponível em: <https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/328717/9789241516570-por.pdf>. Acesso em: Acesso em: 27 Set. 2021.

SCOTT, Clare. Fashion Designer Babette Sperling Uses WillowFlex Filament to 3D Print Secret Messages in Natural Materials. Disponível em:< https://3dprint.com/161341/babette-sterling-fashion-design/>. Acesso em: 22 Set. 2021.

SEQUINEL, Marina. Código de cores para cegos e moda funcional: os projetos que ajudam deficientes a se vestirem sozinhos. Disponível em: https://www.plural.jor.br/noticias/vizinhanca/codigo-de-cores-para-cegos-e-moda-funcional-os-projetos-que-ajudam-deficientes-a-se-vestirem-sozinhos/. Acesso em: 02 Set. 2021.

SHIMOSAKAI, Ricardo. Etiquetas em braille. Disponível em: https://ricardoshimosakai.com.br/etiquetas-em-braile-e-qr-code/. Acesso em 10 Ago. 2022.

TREPTOW, Doris. Inventando Moda: Planejamento de Coleção. São Paulo: Doris Elisa Treptow, 2013.

TWO BLIND BROTHERS. Disponível em:< https://twoblindbrothers.com/>. Acesso em: 05 Set. 2021.

Published

2023-10-01

How to Cite

RITTER, Julia Ramona; SCHEMES, Claudia; FRATTON NORONHA, Renata. Visual impairment and the perception of art: a fashion collection inspired by Vincent Van Gogh. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5965/25944630732023e3636. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23636. Acesso em: 12 may. 2024.