Black dancers: ballet colors and the transformations in clothing

Authors

  • Cheyenne Frajuca Faac/Unesp
  • Marizilda dos Santos Menezes Programa de Pós Graduação em Design - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630532021267

Keywords:

Black ballet, Ballet costume, Nude

Abstract

The present exploratory study aims to identify the racial biases left by the attachment to retrograde traditions in ballet costumes. Addressing the problem of colors in ballet costumes and the conceptions about what is considered “nude” or “flesh toned”, the research is based qualitatively on concepts of black representation, ballet history and elements of fashion design, based on academic studies and market research. The results present the excluding reality that black dancers live inside ballet, and how dance and textile companies are dealing with these issues nowadays.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marizilda dos Santos Menezes, Programa de Pós Graduação em Design - UNESP

Docente do Programa de Pós-Graduação em Design- UNESP. Coordenadora do LEMODE - Laboratório de Estudos de Meios e Objetos de Design. Líder do Grupo de Pesquisa Linguagens do Espaço e da Forma.

References

BOURNE, S.M. Black British Ballet: Race, Representation and Aesthetics. London: University of

Roehampton, 2017.

CARDOSO, Lourenço. Branquitude acrítica e crítica: A supremacia racial e o branco anti-racista. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv .2010, vol.8, n.1, pp.607-630. ISSN1692-715X. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692715X2010000100028&lng=en&nrm=is. Acesso em 10 ago. 2021

CERAGIOLI, E.M. The Ballet Blancs. Washington:Tacoma City Ballet Library, 2020.

FINALMENTE alguém sacou que para ser ‘nude’ um sapato deve variar de acordo com o tom de pele. Portal Geledés, 11 abr. 2016. Disponível em: <https://www.geledes.org.br/finalmente-alguem-sacouque-para-ser-nude-um-sapato-deve-variar-de-acordo-com-o-tom-de-pele/>. Acesso em 13 abr. 2020

FRIEDMAN, Sharon. Post-Aparthied Dance: many bodies, many voices, many stories. Cambridge: Cambridge Scholars Publisher, 2015.

GOLDHILL, Olivia.; MARSH, Sarah. Where are the black ballet dancers?. The Guardian, London, 04 set. 2012. Disponível em: <https://www.theguardian.com/stage/2012/sep/04/black-ballet-dancers>. Acesso em: 20 de jan. 2021

MARTÍNEZ, H.L. A alegria da bailarina Ingrid Silva ao receber as primeiras sapatilhas da cor de sua pele. El País, 04 nov. 2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2019/11/04/cultura/1572860654_696874.html. Acesso em: 15 de ago. 2020

ROBINSON, S. Black Swans: Black female ballet dancers and the management of emotional and

aesthetic labor. California: UC Santa Barbara, 2018.

VAKANI, S.J. Redefining Nude. University of Texas at Austin, 2014.

SCHNEIDER, Thaissa. Moda e ballet clássico: um estudo sobre figurinos. Moda Palavra.v.6, n.11,

jan. 2013. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7739>. Acesso em 11 jan. 2020

SEHRA, R.K. Como as bailarinas não brancas estão mudando a paleta de cores da dança. Portal

Geledés, 03 mar. 2020. Disponível em: <https://www.geledes.org.br/como-as-bailarinas-nao-brancasestao- mudando-a-paleta-de-cores-da-danca/> Acesso em: 12 de abr. 2020

VIANA, E.E.P. Relações raciais, gênero e movimentos sociais: o pensamento de Lélia Gonzalez 1970 – 1990. Dissertação (Mestrado) – IFCS/UFRJ/ Programa de Pós-Graduação em História Comparada, Rio de Janeiro, 2006.

VIANA, Elizabeth. Lélia Gonzalez e outras mulheres: Pensamento feminista negro, antirracismo e antissexismo. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 1, n. 1, p. 52-63, jun. 2010. ISSN 2177-2770. Disponível em: <https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/307>. Acesso em: 10 ago. 2021.

WADE, L.; SHARP, G. Flesh-Toned. Sage Journals, 2010.

Published

2021-10-01

How to Cite

FRAJUCA, Cheyenne; MENEZES, Marizilda dos Santos. Black dancers: ballet colors and the transformations in clothing. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 267–278, 2021. DOI: 10.5965/25944630532021267. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20125. Acesso em: 17 jul. 2024.