Theater, Education and Politics: Freire and Boal perform at CEDECA Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182202257

Keywords:

Theater teaching, popular education, human rights

Abstract

What do we mean when we talk about a theater teaching perspective, referenced in popular education, focused on the discussion of human rights? In this work, I reflect on the experience of creating a theater group with adolescents and young people, assisted by CEDECA Ceará, in a poor neighborhood of Fortaleza, in the year 2019, in addition to discussing the place of art in the educational and political performance of this institution and present the general lines of a theater teaching concept, from a dialogue between the theories of Paulo Freire and Augusto Boal. I worked as a community advisor and as education coordinator at CEDECA Ceará, and this work is the result of a critical reflection based on my participation, observation, interviews and reading of documents and texts published by the institution. I understand that the perspective of theater teaching, presented here, can inspire paths for a praxis of aesthetics, education and politics, whose objective is the respect and appreciation of the autonomy, dignity and identity of the subjects participating in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Antônio Fontenele Leão, Federal University of Southern Bahia

Professor Assistente, na Universidade Federal do Sul da Bahia - Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC) - Campus Paulo Freire. Coordenador da Licenciatura Interdisciplinar em Artes e suas Tecnologias (novembro de 2020 a novembro de 2022). Possui graduação em Curso Superior de Tecnologia em Artes Cênicas (IFCE - 2005), graduação em Licenciatura em Teatro (IFCE-2015), Especialização em Cultura Popular, Arte e Educação do Campo (UFCA - 2015) e mestrado em Mestrado Interdisciplinar em Humanidades (UNILAB - 2018). Doutorando (em andamento) no Doutorado em Educação - linhas de Movimentos Sociais, Educação Popular e Escola - na Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Teatro, atuando principalmente nos seguintes temas: teatro, cultura popular, educação, jogos teatrais, juventudes rurais e assessoria popular comunitária.

References

BOAL, A. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BOAL, A. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

BOAL, A. Stop: c´est magique! Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

BOAL, A. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

BRANDÃO, CR. O que é método Paulo Freire. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Editora e Livraria Brasiliense, 2017. (livro eletrônico).

CEDECA. Histórias e lutas: sistematização da experiência da rede OPA - rede de orçamento e participação ativa. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2017a.

CEDECA. Manual para vítimas de violência institucional: o que fazer quando o Estado viola seus direitos? Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2017b.

CEDECA. Monitoramento da política de segurança pública do Ceará: de qual segurança pública precisamos? Nota técnica especial nº 07. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2019.

FCDH; CEDECA. Tele(visões): violência, criminalidade e insegurança nos programas policiais do Ceará. Fortaleza: Centro de Defesa da Criança e do Adolescente ‒ Cedeca-Ceará, 2011.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, P; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. (livro eletrônico).

FREITAS, ALS. Conscientização (verbete). In STRECK, DR; REDIN, E; ZITKOSKI, JJ (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2010. (livro eletrônico)

GHIRALDELLI JÚNIOR, P. As lições de Paulo Freire: filosofia, educação e política. Barueri-SP: Manole, 2012 (livro eletrônico).

GOHN, MG. Educação não formal no campo das artes. São Paulo: Cortez, 2015. (livro eletrônico).

OSOWSKI, CI. Sujeito/Objeto (verbete). In STRECK, DR; REDIN, E; ZITKOSKI, JJ (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2010. (livro eletrônico).

SPOLIN, V. Jogos teatrais: o fichário de Viola Spolin. Perspectiva, 2006.

Published

2022-12-30

How to Cite

LEÃO, Fernando Antônio Fontenele. Theater, Education and Politics: Freire and Boal perform at CEDECA Ceará. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, n. 2, p. 057–077, 2022. DOI: 10.5965/19843178182202257. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/22794. Acesso em: 17 jul. 2024.