A CONCEPÇÃO DOS PEDAGOGOS QUANTO A IMPORTÂNCIA E A FUNÇÃO DO DESENHO INFANTIL NOS CENTROS DE EDUCAÇÃO INFANTIL
Keywords:
Pedagogo, desenho e crianças.Abstract
Esta pesquisa trata da concepção de pedagogas da educação infantil quanto a função e a importância do desenho no desenvolvimento de crianças entre 2 a 5 anos de quatro centros de educação infantil no município de Chapecó, estado de Santa Catarina. O objetivo principal do projeto foi identificar as concepções que os(as) pedagogos(as) possuem acerca do desenho de crianças de 2 a 5 anos, nos centros de educação infantil municipal. Foi constatado que todas as pedagogas que constituíram a amostra, demonstraram conhecer a influência do desenho sobre o desenvolvimento da criança e como forma de expressão e comunicação com o mundo. No entanto nenhuma reconheceu o desenho como um instrumento socializador para as crianças. Identificamos também a fragilidade das bases teóricas dos pedagogos em relação ao assunto. A insegurança quanto ao conhecimento teórico científico sobre o assunto está fortemente presente nos espaços escolares. Mesmo desenvolvendo trabalhos interessantes as pedagogas apresentam receio de expor o que realmente sabem e o que praticam em sala de aula.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.