The relation between reproduction of paintings and literary text in the Portuguese textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782012024e0053

Keywords:

representation of painting, literature, portuguese textbook, multimodal text

Abstract

The importance of investigate the representations of paintings and it use is affirm when we testify with its immense quantity present in Portuguese textbooks. Our objective is to investigate how representations of paintings are being used in the Didactic Book “Contemporary Portuguese: dialogue, reflection and use” (PNLD 2018 to 2020). The term multimodality is present to understand the students training process, from the perspective of the relation between the verbal text and the non-verbal text. Methodologically, this work favors adocumental analysis, with an interpretive qualitative bias. This study is theoretically based on the following authors, namely: Barbosa (1989, 2003); Praz (1982); Pereira (2017), Joly (2007) and Maroun (2007). To analyze the function of each painting representation, we created categories of analysis, based on Torreão, 2014, which pointed out the different perspectives on the function of each one of them. Thus, we found that the representations of paintings fulfill the function of an immature, inconsistent and disconnected illustration, marking the production of meaning, which implies a hierarchy between the verbal and the picture text. The representations of paintings, present in textbooks, need to be read and / or explored in their communicative, semiotic and aesthetic dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kerley Fernandes Duarte de Oliveira, Instituto Federal do Tocantins

Licenciada em Artes Visuais pela Faculdade de Artes Visuais UFG-GO; Especialização em Arte Educação pela UFT-TO; Mestranda no Programa de Pós-graduação em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais -PPGDire - UFT e Professora do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Tocantins.

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estudos Avançados, [S. l.], v. 3, n. 7, p. 170-182, 1989. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8536. Acesso em: 15 jun. 2021.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 4 abr. 2019.

CEREJA, William Roberto. Uma proposta dialógica de ensino de literatura no ensino médio. 2004. 308 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2004. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Teses/William_Cereja.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.

CEREJA, William Roberto; VIANNA, Carolina Assis Dias; CODENHOTO, Christiane Damien. Português Contemporâneo: diálogo, reflexão e uso. São Paulo: Saraiva, 2016.

FRITZEN, Celdon. As relações entre literatura e pintura nos manuais: Brasil e Portugal depois das novas diretrizes curriculares. Letras & Letras. Uberlândia, v. 33 n. 2, jul. /dez. 2017 p. 185-208. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/37454/21189 Acesso em: 15 fev. 2019.

JOLY, Martine. Introdução à Análise da Imagem. Lisboa, Ed. 70, 2007 — Digitalizado por SOUZA, R.

MAROUN, Cristiane R. G. Bou; VIEIRA, Josenita A; ROCHA, Harrisson da; FERRAZ, Janaina de A. Reflexões Sobre a Língua Portuguesa: Uma abordagem multimodal. v. 1. 1. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2007. 148 p.

MEC. Programa Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD. http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld. Acesso em: 06 jan de 2018.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Cognição Imaginativa. Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA /UFMG, Belo Horizonte, v. 3, n. 6, p. 96-104, novembro, 2013. Disponível em: <https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/118/93> Acesso em: 06 jan. 2018.

PRAZ, Mario. Literatura e Artes Visuais. Trad. José Paulo Paes. São Paulo, SP: Cultrix; Ed. Universidade de São Paulo, 1982.

SECCATO, Ana Gláucia; NUNES, Flaviana Gasparotti. A educação pelas imagens: diálogos sobre as potencialidades da linguagem fotográfica. Espaço Plural. Ano XVI. n. 32, 2015, p. 68–99. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/12837. Acesso em: 10 jun. 2022.

TORREÃO, Alice D'Albuquerque. Texto multimodal nas atividades de leitura do livro didático. 2014. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) -Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7607 Acesso em: 04 abr. 2019.

Published

2024-04-02

How to Cite

FERNANDES DUARTE DE OLIVEIRA, Kerley; TESTA, Eliane Cristina; MARTINS, Adriana dos Reis. The relation between reproduction of paintings and literary text in the Portuguese textbook. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0053, 2024. DOI: 10.5965/198431782012024e0053. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/20502. Acesso em: 22 dec. 2024.