Family and scoail influences on violin teaching to low-income teenagers Erechim/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0028

Keywords:

Family, Society, Musical education

Abstract

This article is about music education. The objective is to understand how the Family and society influence the choice and learning process of the violin for teenagers from the popular classes of Erechim/RS. Fruit of a qualitative, bibliographical and exploratory research, associated with field research, the study aims to identify social interactions and their influences on the study of the violin. The methodological path relies on bibliographical research related to music education and popular education, as well as semi-structured interviews, focused on the search for necessary subsidies to answer the article's problem to identify whether families and society are able to influence the choice and the study of the violin. The research subjects are violin students belonging to the popular classes and comprising the age group between 12 and 14 years old, together with their parentes and the conductor of the referred project. The data collected in this research were systematically analyzed in pre-defined categories. Through this research, we concluded that the Family and society beneficially influence the musical study of the interviewed adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Carlos Ody, Federal University of Fronteira Sul

Possui graduação em Filosofia (LP) pela Universidade de Passo Fundo, mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Educação pela Universidade de Passo Fundo. Professor da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim no curso Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências da Natureza - Licenciatura e no Mestrado Profissional em Educação.

Juliana Machado, Federal University of Fronteira Sul

Mestra em educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul e professora da rede municipal de ensino de Erechim.

References

ALVARES, Thelma Sydenstricker; AMARANTE, Paulo (Org.). Educação Musical na Diversidade: construindo um olhar de reconhecimento humano e equidade social em Educação. Curitiba: CRV, 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. São Paulo: Ed. da UNESP, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2. ed. Petrópolis. Vozes, 2002.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

ILARI, Beatriz. Música na infância e na adolescência: um livro para pais, professores e aficionados. Curitiba: Ibpex, 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

SANTOS FILHO, José dos; GAMBOA, Sílvio (Org.). Pesquisa educacional: qualidade – quantidade. São Paulo: Cortez, 2001.

SANTOS, Regina Marcia Simão (Org.). Música, cultura e educação: os múltiplos espaços de educação musical. Porto Alegre: Sulina, 2012.

WOJCIEKOWSKI, Gleison Juliano. Frederico Schubert e Orquestra de Concertos de Erechim: música de concerto em Erechim entre 1950 e 1968. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC, Florianópolis, 2017.

YING, Liu Man. Diretrizes para o ensino coletivo de violino. São Paulo: Ed. da USP, 2012.

ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (Orgs.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.

Published

2022-06-07

How to Cite

ODY, Leandro Carlos; MACHADO, Juliana. Family and scoail influences on violin teaching to low-income teenagers Erechim/RS. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0028, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0028. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/18014. Acesso em: 23 nov. 2024.