Evasion at the Federal Institute of Espírito Santo campus Itapina: case study of the profile, relevant factors and proposed instrument for follow-up.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0060

Keywords:

school abandonment, permanence and success, college education

Abstract

School dropout consists when student’s leaves their cousers without conclud. This paper aimed to discuss the reasons that led students from 2014 to 2016 to evade the undergraduate degree in Agricultural Sciences of the Federal Institute of Espirito Santo. This research aimed to investigate possible reasons for dropout that may be internal to the institution and those linked to the personal situations of alumni. We opted for exploratory research of qualitative nature, using tools for data collection and analysis quantitatively and qualitatively, in addition to the participatory observation methodology. In the technical procedures, a questionnaire with objective questions was applied, based on the current questionnaire used to measure the dropout of the institution's students. According to the answers obtained, we infer that the main reasons that led the students to drop out were the poor recognition of the teaching profession, dissatisfaction with the content and chosen course, dissatisfaction with their academic performance, etc. It should be noted that some of the above answers disagree with the fact that the highest dropout rates occur in the first semesters, showing that the poor persistence or support to the student during the course can also be a determining factor.

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Author Biographies

Maria Rita Almeida Moraes Araujo, Instituto Federal do Espírito Santo

Graduada em Licenciatura em Ciências Agrícolas pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2018). Pós-graduada em Supervisão, Gestão, Orientação e Inspeção Escolar pela Faculdade Castelo Branco (2019). Técnica Agrícola com habilitação em Agropecuária pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2013).

Raphael Magalhães Gomes Moreira, Instituto Federal do Espírito Santo

Professor Efetivo do Setor de Infraestrutura, do IFES Campus Itapina e Coordenador Programas e Cursos de Pós-graduação. Coordenador Substituto do curso Superior em Agronomia. Leciona Desenho Técnico, Construções Rurais e Ambiência, Instrumentação, Práticas de Ensino, Irrigação e Drenagem e Projeto de Máquinas para os curso Técnico em Agropecuária e Superiores em Agronomia e Licenciatura em Ciências Agrícolas. Atua nos seguintes temas: Mecanização Agrícola > Desenvolvimento de Máquinas Agrícolas, Tecnologia em Aplicação de Agrotóxicos, Ensaios de Máquinas Agrícolas e Florestais, Ergonomia de Máquinas Agrícolas e Florestais. Armazenamento > Projetos de Unidades Armazenadoras. Recursos Hídricos > Iniciante em Projetos de Irrigação e Drenagem, Fertirrigação, Água Residuária de Café, Fertirrigação Potássica e Pós Colheita do Cafeeiro, Projeto de ETEs e ETAs, Conservação do Solo e Água, Iniciante em Projetos de Abastecimento Rural, Iniciante em Projetos de Barragens de Terra, Outorga de Água. Administração Rural. Agroecologia. Legislação Ambiental.

Daniel Louzada Casteluber, Instituto Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Bacharelado em Geografia pela Universidade Federal de Viçosa (2006) e graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Viçosa (2006). Graduando em Letras Italiano (UFES-2017).Especialização em Ensino Médio Integrado a Educação Profissional (Ifes-2010) ; Especialização em Gestão Escolar Integrada (Gestão, Orientação, Supervisão e Administração Escolar (2012); Especialização em Geografia Urbana (2015). Mestrado em Ciências das Religiões (FUV-2014)

Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo lecionado a disciplina de geografia nos cursos técnicos integrados de zootecnia e agropecuária e no curso de Licenciatura em Pedagogia com os componentes curriculares de Seminários I, II, III, IV e V; Fundamentos e Metodologia do Ensino de Geografia; Mnografia I e II. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Urbana, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, escola, educação, ciências e metodologia de ensino.

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Published

2024-07-12

How to Cite

ARAUJO, Maria Rita Almeida Moraes; MOREIRA, Raphael Magalhães Gomes; CASTELUBER, Daniel Louzada. Evasion at the Federal Institute of Espírito Santo campus Itapina: case study of the profile, relevant factors and proposed instrument for follow-up. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0060, 2024. DOI: 10.5965/198431781820231e0060. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17908. Acesso em: 25 may. 2025.