Drama as an educational resource in John Dewey: Imagine!

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671022024218

Keywords:

John Dewey, reflective thinking, drama, imagination, thought experiment

Abstract

This article proposes the use of drama as an educational resource, considering its potential to arouse enthusiasm, transmit ideas, principles and values, in order to stimulate students’ belief in their personal power. The text characterizes the notion of drama based on the philosophical and educational conceptions of John Dewey, emphasizing the concepts of aesthetic experience and imagination derived from the works Democracy and education, How we think and Art as experience. With the purpose of encouraging teachers to use drama, the article presents a thought experiment based on Dewey’s notion of reflective thinking. It involves simulating a class in which the teacher proposes a problematic situation to the students: how to take a trip using unusual means of transportation. The conclusion refers to the concepts addressed in the article and the use of the thought experiment as contributions to the development of aesthetic sensitivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Silva, Secretaria de Educação

Graduada em Pedagogia, mestre e doutora em Educação. Secretaria da Educação, Prefeitura Municipal de Ribeirão Preto/SP.

 

Isabela Martins Cazula, Universidade de São Paulo

Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. 

Marcus Vinicius da Cunha, University of São Paulo

Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. 

References

AGOSTINHO. A instrução dos catecúmenos: teoria e prática da catequese. Tradução Maria da Glória Novak. Petrópolis: Vozes, 1973.

AGOSTINHO. O mestre. Tradução Antônio Soares Pinheiro. São Paulo: Landy, 2002.

CANCLINI, Néstor García. O mundo inteiro como lugar estranho. Tradução Larissa Fostinone Locoselli. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2020.

CUNHA, Marcus Vinicius. John Dewey e o pensamento educacional brasileiro: a centralidade da noção de movimento. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 17, p. 86-99, maio/ago. 2001.

CUNHA, Marcus Vinicius. Educador e filósofo da democracia. In: REGO, Teresa Cristina. (Org.). John Dewey: as origens da educação progressiva. São Paulo: Segmento, 2018. v. 6. p. 1-21.

DAVIDSON, Donald. Knowing one’s own mind. In: DAVIDSON, Donald. Subjective, objective, intersubjective. Oxford: Clarendon, 2001. p. 15-38.

DESCARTES, René. Meditações metafísicas. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

DEWEY, John. The quest for certainty: a study of the relation of knowledge and action. New York: Minton, Balch & Company, 1929.

DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo – uma reexposição. 3. edição. Tradução Haydée de Camargo Campos. São Paulo: Nacional, 1959a.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. Tradução Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 3. edição. São Paulo: Nacional, 1959b.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ELGIN, Catherine Z. Fiction as thought experiment. Perspectives on Science, Cambridge, v. 22, n. 2, p. 221-241, 2014.

PLATÃO. A república. Tradução Maria Helena da Rocha Pereira. 9. edição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

RAMALDES, Karine; CAMARGO, Robson Corrêa. Os jogos teatrais de Viola Spolin: uma pedagogia da experiência. Goiânia: Kelps, 2017.

RORTY, Richard. A filosofia e o espelho da natureza. 2. ed. Tradução Antônio Trânsito. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

SILVA, Tatiane; CUNHA, Marcus Vinicius. Dewey e a experiência estética: uma contribuição ao ensino de arte. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n 2, p. 29-43, out. 2021a.

SILVA, Tatiane; CUNHA, Marcus Vinicius. Educação, comunicação e imaginação: contribuições teóricas e práticas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 102, n. 262, p. 626-641, set./dez. 2021b.

WAGNER, Betty Jane. Dorothy Heathcote: drama as a learning medium. Washington, D.C.: National Education Association, 1976.

Published

2024-10-02

How to Cite

SILVA, Tatiane; CAZULA, Isabela Martins; CUNHA, Marcus Vinicius da. Drama as an educational resource in John Dewey: Imagine!. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 218–229, 2024. DOI: 10.5965/244712671022024218. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26063. Acesso em: 22 dec. 2024.