Reflective notes on Pictorial Processes and Pictorial Representations in the “Studio Class” at the UDESC/SC Painting Studio
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671012024312Keywords:
pictorial processes and pictorial representations, studio class, teaching training and bachelor’s degree in Visual ArtsAbstract
This essay reports and analyzes the theoretical and practical actions developed in the disciplines “Pictorial Processes” and “Pictorial Representations”, offered in the bachelor’s and undergraduate courses at the State University of Santa Catarina, both taught by Artist Professor Doctor Jociele Lampert, in the second semester of 2023. Based on the understanding that the ontological tripod “doing/acting/feeling”, according to Dewey (2010), is constructed through the quality of a creative process, we propose to carry out a visual analysis of the space of artistic production the UDESC/SC Painting Studio, in different contexts, and in the dialogical relationship between teacher and student, especially in qualifying the experience in Art classes, whether through the construction of knowledge, challenges or other experiments that demand the effort to teach and learn. In this way, through a visual language of teaching and learning, the “Aula Ateliê” (Lampert, 2021) developed in this process, present a methodology based on the relationship of theory and practice that bring perspectives on the teaching of visual arts, in the conceptions of knowledge, unique, shared experiences, and in poetic reflection, contributions to the initial training of future teachers and graduates of Visual Arts.
Downloads
References
DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
LAMPERT, Jociele. Aula ateliê: experiência na constituição da docência em Arte. In: CUNHA, Suzana Rangel da. CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Arte contemporânea e docência com crianças: inventários educativos. Porto Alegre: Zouk, 2021. pp. 151-162.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hélida Costa Coelho, Jaci Aiko Kussakawa, Jociele Lampert
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores de trabalhos submetidos à Revista APOTHEKE autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte. Os mesmos, atestam sua originalidade, autoria e ineditismo.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações
acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Apotheke. O(s) autor(es) se compromete(m) a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Apotheke mencionar a referida publicação da seguinte forma:
"Este artigo foi publicado originalmente pela revista Apotheke em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index"
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos pela Lei de Direitos Autorais. A revista Apotheke não é responsável por quebras de direitos autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC:
Atribuição (BY): os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Uso Não comercial (NC): os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto.