Project “En.tries.: education in times of a pandemic”: a supervised curricular internship experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022114

Keywords:

Experience of oneself, Supervised curricular internship, Degree in Visual Arts, Initial formation

Abstract

This text presents the experience lived in the year 2020 in the midst of the Covid-19 Pandemic, of the project “En.tries.: education in times of pandemic”, carried out in the supervised curricular internship of the Degree in Visual Arts at the University of the State of Santa Catarina (UDESC). The aforementioned project sought for a depth in the pedagogical and poetic construction that is not always given space in the academy and in the initial teacher training. In this context, the artistic practice, provoked from the experience of oneself, propelled other ways of thinking about teaching, proposing to create a form in action, that is, a form[action], always in becoming. In this continuous movement, marks were produced, shifting the certainties that the students had about teaching and life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tharciana Goulart da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Ensino das Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAV/UDESC), mestra em Artes Visuais na linha de pesquisa Ensino das Artes Visuais do PPGAV/UDESC (2017) e graduada no curso de Licenciatura em Artes Visuais da UDESC (2015). Atua como professora colaboradora no Centro de Artes da UDESC, no curso de Licenciatura em Artes Visuais, e realiza pesquisas sobre Processos Fotográficos Históricos, coleções de professores artistas e o Ensino das Artes Visuais. E-mail: tharcianagoulart@gmail.com Site: www.tharcianagoulart.com 

Elaine Schmidlin, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora no Programa de Pós-graduação e no curso de Licenciatura em Artes Visuais do Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Possui Pós-Doutorado pelo Instituto de Filosofia da Universidade Nova de Lisboa; Doutora em Educação, linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Mestrado em Educação, linha de pesquisa Arte Educação, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Graduação pela Escola de Belas Artes (EBA), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Membro do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens UDESC/CNPq, em experimentações com a filosofia da diferença, a arte e a educação, nos seguintes temas: Formação docente e poética; paisagens e experiências docentes, ensino com e sobre arte. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7478-1781

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

LOPES, Denilson. A delicadeza: estética, experiência e paisagens. Brasília: Editora da Universidade de Brasília: Finatec, 2007.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

SCHMIDLIN, Elaine. Que venham os ventos! In: MARTINS, Mirian Celeste; FARIA, Alessandra A. de; LOMBARDI, Lucia Maria S. dos Santos (orgs.). Formação de Educadores: contaminações interdisciplinares com arte na pedagogia e na mediação cultural. São Paulo: Terracota Editora, 2019.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

Published

2022-04-30

How to Cite

SILVA, Tharciana Goulart da; SCHMIDLIN, Elaine. Project “En.tries.: education in times of a pandemic”: a supervised curricular internship experience. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 114–125, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022114. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21635. Acesso em: 24 nov. 2024.