Artista.Professora.Pesquisadora em continuum

Authors

  • Lucimar Bello Pereira Frange PUC/SP

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267512019063

Keywords:

contemporary art, literature , art education

Abstract

Being and Being steeped in creative states has been for years a founding choice. I invented words, images and artistic propositions at the same time. In this article I cut part of this production and I make links between Poem IX of the book of poems Caracol é uma casa que se anda. The central theme in both is CASA in a rather broad sense. Dialogue with writers, philosophers, artists and art educators. In them I anchor my anxieties and the ways of activating minimals of the world so that they see potent forms of art in lit lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucimar Bello Pereira Frange, PUC/SP

Lucimar Bello P. Frange, artista visua, professora, pesquisadora e escritora. Atua em trabalhos pessoais e colaborativos em instituições de ensino e em comunidades. Trabalha com desenhos, assemblages, instalações, vídeos, performances. Atua na área de pesquisa em poéticas visuais, arte e seu ensino, arte e comunidade, em literatura. Realizou exposições no Brasil, Argentina, Chile, Portugal, Espanha, Japão, Cuba, China. Doutora em Artes pela ECA/USP. Pós-Doutora, Centro de Pesquisas Sócio-Semióticas/Comunicação Social, PUC/SP. Pós Doutora, Núcleo de Estudos da Subjetividade, PUC/SP. Pertence, desde os anos 80, à FAEB – Federação de Arte-Educadores do Brasil e à ANPAP – Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas.

References

BARBOSA, Ana Mae e CUNHA, Fernanda Pereira da. (org.). Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo, Cortez, 2010.

BARROS, Manoel de. “Olhos parados”. In: Poesia completa. São Paulo, Ed. Leya, 2010.

BARROS, Manoel de. Retrato do artista quando coisa. Rio de Janeiro/São Paulo, Ed. Record, 2007.

BELLO, Lucimar. Caracol é uma casa que se anda. São Paulo. Ed. Labrador, 2016.

BREDARIOLLI, Rita. “Choque e formação: sobre a origem de uma proposta para o Ensino de Arte”. In: BARBOSA, Ana Mae e

CUNHA, Fernanda Pereira da. (org.). Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo, Cortez, 2010.

CLARK, Lygia. Carta a Mario Pedrosa. In: Carta citada por Sonia Lins, Artes, 1996.

COCCHIARALE, Fernando. Quem tem medo da arte contemporânea? Recife, Fundação Joaquim Nabuco, Ed. Massangana, 2006.

DELEUZE, Gilles. Diálogos. São Paulo, Ed. Escuta, 1998.

DIONÍSIO, Emerson. Quase casa. In: MOSCHETA, Marcelo. São Paulo, Ed. Bei, 2011 (Catálogo).

GABLIK, Susi. The reenchantment of art. London, Ed. Thames and Hudson, 1992.

GUIMARÃES, Leda. “Processos de triangularização na trajetória docente: da educação artística à educação à distância”. In:

BARBOSA, Ana Mae e CUNHA, Fernanda Pereira da. (org.). Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais.

São Paulo, Cortez, 2010.

LAMPERT, Jociele. “Deambulações sobre a contemporaneidade e o ensino de Artes Visuais e da Cultura Visual. In:

BARBOSA, Ana Mae e CUNHA, Fernanda Pereira da. (org.). Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo, Cortez, 2010.

LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora, Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2011.

MACHADO, Regina. “Sobre mapas e bússolas: apontamentos a respeito da Abordagem Triangular”. In: BARBOSA, Ana Mae e CUNHA, Fernanda Pereira da. (org.). Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo, Cortez, 2010.

PESSANHA, Juliano Garcia. A recusa do não-lugar. São Paulo, Ed. Ubu, 2018.

ROLNIK, Suely; In: Lygia Clark: da obra ao acontecimento. Somos o sopro. A você cabe o corpo. Org. Mussée des Beaux-Art de Nantes, França, 2005 e Pinacoteca de São Paulo, SP, 2006. (Catálogo).

ROLNIK, Suely. Lygia Clark e o híbrido arte/clínica. In: Caosmose.net/suelyrolnik.pdf/Arteclic, em 10/02/2019.

Published

2019-04-30

How to Cite

FRANGE, Lucimar Bello Pereira. Artista.Professora.Pesquisadora em continuum. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2019. DOI: 10.5965/24471267512019063. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/14777. Acesso em: 23 nov. 2024.