The Boutique of the Master Perfumer: Drama and its accessibility for blind and low vision individual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0109

Keywords:

Drama, tactile worldseeing, theatrical accessibility, visual impairment, university extension

Abstract

The article investigated the Drama process The Boutique of the Master Perfumer, analyzing its potential as a pedagogical-creative approach accessible to blind or visually impaired individuals. The experience, conducted within a university extension project, highlighted the mobilization of tactile worldview in theatrical training and creation. The results indicated that Drama can challenge theater’s visual-centric nature and foster interactions among participants with different sensory perceptions. Furthermore, they reinforced the importance of Extension as a privileged space for dialogue between higher education students and visually impaired individuals, historically marginalized in academic settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas de Almeida Pinheiro, Univesidade Estadual de Maringá

Doutorado e Mestrado em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Prof. Dr. na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atua como diretor, pesquisador e pedagogo teatral.

References

BELARMINO, Joana. Aspectos comunicativos da percepção tátil: a escrita em relevo como mecanismo semiótico da cultura. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online], 2002, n.19, p.20-28.

BRASIL. INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2019. Brasília: MEC, 2020.

CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2006.

CABRAL, Beatriz. O teatro no espaço da cidade – O lugar praticado. Revista Percevejo, Rio de Janeiro, v.1, n.1, 2009.

CARMO, Carlos Eduardo Oliveira do. Vocês, bípedes, me cansam! Modos de aleijar a dança como contra narrativa à bipedia compulsória. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Universidade do Estado da Bahia, 2023.

CUNHA, Marlíria Flávia Coelho da. Em busca da expressividade. 108fls. Dissertação (Mestrado em Diversidade e Inclusão) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2017.

DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do Teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006

JANIASKI, Flávia; PEROBELLI, Mariene; MENEGAZ, Wellington. Drama através do espelho: processos artísticos e pedagógicos em ambiente digital. Jundiaí: Paco Editorial, 2023.

LAPPONI, Estela. Corpo intruso: uma investigação cênica, visual e conceitual. São Paulo: Editora Crib Tanaka, 2023.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em Educação. Reflexão e Ação, v. 19, n. 2, 04-27, 5 jul. 2011.

LISPECTOR, Clarice. Aprendendo a viver. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2004.

MORAES, Marcia. PesquisarCOM, Política Ontológica e deficiência visual In Moraes, M. 7 Kastrup, V. (org.). O Exercício de ver e não ver. Rio de Janeiro: Nau, 2010, p. 26 -51.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Drama na Educação Infantil: experimentos teatrais com crianças de 02 a 06 anos. 2015. 296 f. Tese (Doutorado em Teatro) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

PINHEIRO, Lucas de Almeida; MARTINS, Lúcia Helena. Estímulo composto como estratégia de ensino-aprendizagem teatral com jovens cegos. Pitágoras 500, Campinas, v. 12, 1-12, 2022.

PINHEIRO, Lucas de Almeida. Teatros e artistas com deficiência visual: poéticas do acesso à cena. Campinas: Editora da Unicamp, 2024.

RABÊLLO, Roberto Sanches. Teatro-educação: uma experiência com jovens cegos. Salvador: EDUFBA, 2011.

SOMERS, John. Narrativa, Drama e Estímulo Composto. Trad. Beatriz A. V. Cabral. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, n. 17, 175-185, 2011.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais: o fichário de Viola Spolin. Trad. Ingrid Koudela. São Paulo: Perspectiva, 2001.

Published

2025-08-31

How to Cite

PINHEIRO, Lucas de Almeida. The Boutique of the Master Perfumer: Drama and its accessibility for blind and low vision individual. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–32, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26792. Acesso em: 3 sep. 2025.