My border will cross us - intercultural experience and theatrical creation
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e117Keywords:
interculturality, dramaturgical creation, linguistic diversity, shared creation processAbstract
This work presents and discusses the dramaturgical adaptation process that gave rise to the play Era uma vez en la fronteira selvagem. The article describes will be described part of the theatrical creation process, shaped by intercultural experiences, and how the adapted theatrical script has incorporated these experiences, transformed into text, including through independent and collaborative writing exercises, which brought to the play contributions from theater artists and their experiences with Portuguese, Spanish and Indigenous languages (Kaiowá). Also explored, the shared creation method will be explored, in which dramaturgical, scenic, and musical proposals have influenced one another.
Downloads
References
ARAÚJO, Antônio. A encenação performativa. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 253–258, 2008. Acesso em: 8 jul. 2024.
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
BOAL, Augusto. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
CABREIRA, Rossandra; NEVES, Karla; PEREIRA, Júnia. Jaity Muro. Trad. Rossandra Cabreira; Prefácio de Graciela Chamorro. Belo Horizonte: Editora Javali, 2022.
CANAL GNT. Você concorda com o Lord Vinheteiro sobre o funk? Mude Minha Ideia. Quebrando o Tabu. YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A_OE2qq1VZs Acesso em: 26 out. 2020.
CHAMORRO, Graciela. História Kaiowá: das origens aos desafios contemporâneos. São Bernardo do Campo: Nhanduti Editora, 2015.
CHAVES, Marcos; CHAMORRO, Graciela. O pulso Guarani e Kaiowá como mediador em estudos musicais. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE PESQUISA EM SONORIDADES, 1., 2019, Universidade Federal de Santa Catarina. Anais (Resumos): Poderes do Som. E-book, 2019, p. 117-118.
DIEGUES, Douglas. Era uma vez en la fronteira selvagem. Apresentação por Xico Sá; Ilustrações de Ricardo Costa. São Paulo: Edições Barbatana, 2019.
DIEGUES, Douglas. Portunhol salvage. In: PEREIRA, Diana A. et al (Org.). Paisaje trifonteirizo: Antologia Ciudad del Este. Foz do Iguaçu: Tereré Cartonera, 2016.
GODOY, Guilherme. Avaliação oral do processo de criação dramatúrgica. Dourados, 12 de agosto de 2023.
GONÇALVES, Odúlio. Avaliação oral do processo de criação dramatúrgica. Dourados, 12 de agosto de 2023.
GUINSBURG, J.;FARIA, João Roberto; LIMA, Mariangela Alves de (orgs.). Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas e conceitos. São Paulo: Perspectiva: Sesc São Paulo, 2006.
NICOLETE, Adélia. Ateliês de Dramaturgia: práticas de escrita a partir da integração artes visuais – texto – cena. 2013. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
PEREIRA, Júnia Cristina. Era uma vez en la fronteira selvagem: adaptação dramatúrgica da obra homônima de Douglas Diegues, a partir de processo criativo com o Orendive Teatro Intercultural. Manuscrito não publicado. Dourados, abril a agosto de 2023.
PEREIRA, Júnia Cristina. A particularidade em cena: o lugar da atriz/dramaturga no teatro. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 127–141, 2018. Acesso em: 9 set. 2024.
RIBEIRO, Jadi. Avaliação oral do processo de criação dramatúrgica. Dourados, 12 de agosto de 2023.
SERAFIM, Maria. Avaliação oral do processo de criação dramatúrgica. Dourados, 12 de agosto de 2023.
SOLOMOS, Makis. Da música ao som, a emergência do som na música dos séculos XX e XXI – uma pequena introdução. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 54–68, 2015. Acesso em: 9 set. 2024.
SOUZA, Vinícius. Escrever no labirinto: formação em dramaturgia na pós modernidade. 2017. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.