Traces of Dance in Basic Education in the 1970s: SECE-PE and the Recife Ballet Company Agreement
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0203Keywords:
dance, Recife, basic education, 1970s, Recife Ballet CompanyAbstract
This educational/dance study examines fragments of the agreement between SECE-PE and the Recife Ballet Company in the 1970s, a period under the Military Dictatorship marked by repression and the emergence of cultural policies. The Recife Ballet Company promoted national circulation, international exchange, and pedagogical projects aimed at bringing dance closer to students and teachers in public schools. Although the agreement fostered artistic dissemination, it revealed structural and conceptual limitations, leaning more toward a performance logic than curricular transformation. In this context, dance education oscillated between institutionalization, creation, and expression.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2020.
AVRITZER, Leonardo. Sociedade civil e Estado no Brasil: da autonomia à interdependência política. Opinião Pública, Campinas, v. 18, n. 2, 2012. Disponível em: https://www.cesop.unicamp.br/por/opiniao_publica/artigo/237. Acesso em: 27 jul. de 2025.
AVRITZER, Leonardo; GOMES, Lilian C. B . Política de Reconhecimento, Raça e Democracia no Brasil. DADOS - Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 56. n. 1, 2013. Disponível em: https://dados.iesp.uerj.br/artigos/?id=933. Acesso em: 27 jul. de 2025.
AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves de. Movimento Escolinha de Arte: em cena memórias de Noemia Varela e Ana Mae Barbosa. 2001. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
BARBOSA, Ana Mae. Entre História e Memória. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Ensino da Arte: memória e história. 1ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BARBOZZA, Alexsander da Silva. Maria Fux e a Escolinha de Arte do Recife: o Curso de Dança na Educação. Revista Cena, Porto Alegre, v. 43. (n. 2), 2025. Disponível: https://seer.ufrgs.br/index.php/cena/article/view/144265. Acesso em: 27 jul. de 2025.
BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virginia. cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção da subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692. Acesso em: 27 jul. de 2025.
BRASIL. Lei nº 6.312, de 16 de dezembro de 1975. Cria a Fundação Nacional de Artes — FUNARTE, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 17 dez. 1975. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1970-1979/l6312.htm. Acesso em: 27 jul. de 2025.
CELLARD, André. A Análise Documental. In: POUPART, Jean et al. (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CUNHA, Luiz Antônio; GÓES, Moacyr de. Golpe da educação. 11 ed. Rio de Janeiro: Jord Zara Editora, 2002.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia (vol.1). Trad. Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Editora 34: Rio de Janeiro, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia (vol.4). Trad. Suely Rolnik. Editora 34: Rio de Janeiro, 1997.
ESCÓSSIA; Liliana; TEDESCO, Silvia. O coletivo de forças como plano de experiência cartográfica. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção da subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
GREEN, James N. Além do carnaval: a homossexualidade masculina no Brasil do século XX. Trad. Cristina Fino e Cássio Arantes Leite. - 3ª ed. - São Paulo: Editora Unesp, 2022.
GUIMARÃES, Juarez Rocha. Cultura brasileira da participação democrática. In: AVRITZER, Leonardo (Org.). Experiências Nacionais de Participação Social. São Paulo: Cortez, 2009.
JACOMELI, Mara Regina Martins. A lei 5.692 de 1971 e a presença dos preceitos liberais e escolanovistas: os estudos sociais e a formação da cidadania. Revista HISTEDBR (Online), Campinas, n.39, 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639718/7285. Acesso em: 27 jul. 2025.
MARQUES, Roberta Ramos. Deslocamentos Armoriais: da afirmação épica do popular na “Nação Castanha” de Ariano Suassuna ao corpo‐história do Grupo Grial. Tese (Doutorado em Teoria da Literatura) - Universidade Federal de Pernambuco, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/7240. Acesso em: 27 jul. 2025.
MARQUES, Isabel Azevedo. Dançando na escola. 4ª ed. - São Paulo: Cortez, 2007.
MARQUES, Isabel Azevedo. Interações: crianças, dança e escola. Maria Cristina Carapelo Lavrador Alves (Org.). São Paulo: Blucher, 2012.
MATOS, Lúcia. Redes em Tramas: articulações da dança no Brasil visando a ampliação das políticas culturais para a dança. Territorios en Red, v. 2, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/117633020/Redes_em_tramas_articula. Acesso em: 27 jul. 2025.
MIRANDA, Orlando (Org.). Coletânea do Jornal de Arte e Educação. Rio de Janeiro: Teatral, 2009. Acesso em: 27 jul. 2025.
MOURA, Ediel Barbalho de Andrade. A Escolinha de Artes do Recife como espaço inclusivo para pessoas com deficiência. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 210 - 225, 2020. Disponível: https://www.researchgate.net/publication/341808120_A_escolinha_de_artes_do_recife_como_espaco_inclusivo_para_pessoas_com_deficiencia. Acesso em: 27 jul. 2025.
NASCIMENTO, Leticia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. de S.; MENESES; M. P. (orgs.). Epistemologias do Sul. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
RECIFE (Município). Lei 13.535, de 26 de abril de 1979. Cria a Fundação de Cultura Cidade do Recife e dá outras providências. Diário Oficial do Município do Recife, Recife, PE, 29 dez. 1979.
ROBATTO, Lia. Escola de Dança da Universidade Federal da Bahia. In: ROBATTO, Lia; MASCARENHAS, Lúcia. Passos da Dança – Bahia. Salvador: FCJA, 2002.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2011
SILVA, Everson Melquiades Araújo; ARAÚJO, Clarissa Martins. Tendências e Concepções do Ensino de Arte na Educação escolar brasileira: um estudo a partir da trajetória histórica e sócio-epistemológica da Arte/Educação. (Anais) 30º Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd, Caxambu - MG, 2010. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/grupo_estudos/GE01-3073--Int.pdf. Acesso em: 27 jul. de 2025.
SILVA, Maisa Cristina da; SILVA, Everson Melquiades Araújo; SILVA JUNIOR, Gilvan Pereira da. Movimento Escolinha de Arte: um olhar a partir do Curso Intensivo de Arte na Educação – CIAE (Rio de Janeiro, 1960–1981). (Anais). 25º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP): Porto Alegre - RS, 2016. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://anpap.org.br/anais/2016/simposios/s4/maisa_silva-everson_silva-gilvan_junior.pdf. Acesso em: 27 jul. de 2025.
SIQUEIRA, Arnaldo. Flavia Barros. Recife: Ed. do Autor, 2004.
SCHWARCZ, Lilia M.; STARLING, Heloisa M. Brasil: uma biografia. 2ª ed. - São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
VICENTE, Ana Valéria Ramos. Entre a técnica e a dança – refletindo com o frevo sobre o ensino da dança. Revista do Movimento, Recife, n. 1, set. 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

