Hares, coyotes, oak trees, and pigeons in light of the anthropocentric crisis
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0108Keywords:
anthropocene, performance, Joseph Beuys, interspecies relationshipsAbstract
This article proposes a reflection on three works by Joseph Beuys and a recent performance by Coletiva Animalia, focusing on the presence of non-human beings on stage. To this end, it brought together thinkers from animal studies and the performing arts, emphasizing the need to transform what we understand as multispecies scenes into cosmopolitically engaged scenes, as a new way of coexisting with other species in the face of the anthropocentric crisis.
Downloads
References
BEY, Hakim. Caos. Terrorismo Poético e Outros Crimes. São Paulo: Editora Conrad, 2003.
BENTHAM, Jeremy; MILL, John Stuart. Uma introdução aos princípios da moral e da legislação; Sistema de lógica dedutiva e indutiva. 1. ed. São Paulo: Abril S. A. Cultural e Industrial, 1974. (Os Pensadores, XXXIV).
BEUYS, Joseph. Como explicar imagens para uma lebre morta – entrevista no programa Club 2 (parte 1/2). [Vídeo]. Exibido em: 27 jan. 1983. Publicado em: YouTube, s.d. Duração: 1 vídeo (~14 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=t0Rz8EcAeg8. Acesso em: 17 set. 2025.
BEUYS, Joseph. I Like America and America Likes Me (Coyote) 1974. My Collection of Weird Stuff. [Vídeo]. YouTube, 9 jul. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IjI3_w9ZbX0 Acesso em: 17 set. 2025.
CIMATTI, Felice. Filosofía de la animalidad: más allá de lo humano. Barcelona: Tercero Incluido, 2021.
COETZEE, J. M. A vida dos animais. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
CYPRIANO, Fábio. Joseph Beuys e o abandono à arte. Arte!Brasileiros, São Paulo, n.55, p. 80–86, jun. 2021.
DERRIDA, Jacques. O animal que logo sou. São Paulo: Editora da UNESP, 2002.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992.
DESPRET, Vinciane. O que diriam os animais? São Paulo: Ubu Editora, 2021.
FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235–246, nov. 2008.
FAUSTO, Juliana. A cosmopolítica dos animais. São Paulo: n-1 edições, 2020.
FAUSTO, Juliana. “Uma pomba pode visitar o lixo” – voar com asas ferais. In: FLORES, Livia; SOMMER, Michelle Farias (orgs.). Cadernos Desilha 3: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro: PPGAV EBA UFRJ; PPGAC ECO UFRJ; Editora Circuito, 2021. p. 34–44. Disponível em: http://editoracircuito.com.br/website/ebooks Acesso em: 17 set. 2025.
GOLDBERG, RoseLee. A arte da performance: do futurismo ao presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
HARAWAY, Donna J. Quando as espécies se encontram. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
HARAWAY, Donna J. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthuluceno. Trad. Ana Luiza Braga. São Paulo: n-1 edições, 2023.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LANDA, Fábio. Prefácio. In: DERRIDA, Jacques. O animal que logo sou. São Paulo: Editora da UNESP, 2002. p. 7–9.
LEPECKI, André. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha – Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1-2, p. 41–60, 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8034.2011v13n1-2p41. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2011v13n1-2p41 Acesso em: 17 set. 2025.
MARTIN, Nastassja. Escute as feras. São Paulo: Editora 34, 2021.
QUILICI, Cassiano Sydow. Ação e representação nas artes performativas. Rebento – Revista de Artes do Espetáculo, São Paulo, n. 4, p. 35–41, maio 2013.
ROCHA, Andrea Tedesco Canales et al. A procura por uma pomba. Revista IEPA, v. 2, out. 2024. Disponível em: https://revista-iepa.com/editions/ed-2/ Acesso em: 17 set. 2025.
ROSENTHAL, Dalia. O elemento material na obra de Joseph Beuys. 2002. 187 p. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Acesso em: 7 out. 2025.
STENGERS, Isabelle. Uma outra ciência é possível! Manifesto por uma desaceleração das ciências. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

