Dreams as territories of learning: experiences from the Nasa people and the Cauca context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0106

Keywords:

aprendizagem, Cauca, nasa, sonhos, território

Abstract

This paper discusses how dreams are presented to the Nasa indigenous peoples, seeking to share how certain social and economic dynamics established in the department of Cauca have affected the lives of these populations. In this context, dreams are recognized as zones of resistance that are linked to their own autonomous education systems. The potential of cultivating collective dreams also served as inspiration for the formation of the Study Group on Dreams for Indigenous Peoples in Latin America.

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Author Biographies

Paola Lopes Zamariola, Escola de Arte Dramática

Doutorado, mestrado e graduação em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo. Especialização em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Campinas, e em Práctica Escénica y Cultura Visual pelo Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía/Universidad de Castilla – La Mancha. Atualmente é professora da Escola de Arte Dramática. Dedica-se a investigações e criações vinculadas às perspectivas históricas, às experiências metodológicas e aos contextos de criação das cenas latino-americanas.a

Elisa de Oliveira Ribeiro, Universidad Nacional de Colombia

Mestrado Interdisciplinar em Teatro e Artes Vivas pela Universidad Nacional de Colombia. Diplomado em Teoría y Metodologias Creativas para la Construcción de Culturas de Paz pela Otra Escuela. Realiza estágio em Cultural Survival. Possui experiência em projetos de defesa dos direitos humanos e em processos organizacionais de base junto a ativistas locais da América Latina, especialmente no Brasil, na Colômbia e na Guatemala. Atualmente acompanha um grupo de mulheres que busca familiares desaparecidos pelo conflito armado colombiano.

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Published

2025-12-18

How to Cite

ZAMARIOLA, Paola Lopes; RIBEIRO, Elisa de Oliveira. Dreams as territories of learning: experiences from the Nasa people and the Cauca context. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27934. Acesso em: 19 dec. 2025.