The Seeds of Peking Opera: interview with the National Peking Opera Company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0501

Keywords:

Chinese theater, national identity, cultural diplomacy, theatrical mobility

Abstract

Conducted during the National Peking Opera Company’s tour of Brazil in November 2024, this interview interprets the opportunity to listen to its artists as a form of living archive, contributing to the construction of the memory of Chinese theater on Brazilian stages. In their reflections, Guan Xiaohui, Liu Kuikui, Jiang Meiyi, and Wu Zeyu discuss the troupe’s legacy, the repertoire selected for the performances, the role of Peking Opera in the cultural diplomacy of the People’s Republic of China in the 1950s and today, as well as the genre’s continuity at the intersection of tradition and contemporary innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Esther Marinho Santana, Universidade Estadual de Campinas

Em estágio de pós-doutorado na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (USP), com apoio da FAPESP. Pesquisadora visitante na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 e na City University of New York (CUNY). Doutorado e mestrado em Teoria e Crítica Literária pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). 

Cecilia Mello, Universidade de São Paulo

Visiting Fellow no King's College, University of London (UL) – Inglaterra. Pós-doutorado pela Taipei National University of the Arts (TNUA) - Formosa. Pós-doutorado pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Visiting Fellow na Universidade de Pequim (PKU), China. Pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (USP). Visiting Fellow na University of Leeds - Inglaterra. Doutorado em Film Studies pela University of London. Mestrado em Film and Television Production pela University of Bristol – Inglaterra.  Professora Livre-Docente no Departamento de Cinema, Rádio e Televisão e no PPGMPA da Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo (USP).

References

LUMBROSO, Fernand. Mémoires d’un homme d’spectacles. Paris: Lieu Commun, 1991.

Press release do espetáculo Companhia Nacional de Ópera de Pequim. Direção de Wei Liyun, Theatro São Pedro, São Paulo, 2024. Disponível em https://www.midiorama.com/wp-content/uploads/2024/10/release-CNOP.pdf. Acesso em: 5 jun. 2025.

Programa do espetáculo Companhia Nacional de Ópera de Pequim. Direção de Wei Liyun, Theatro São Pedro, São Paulo, 2024.

Programas do espetáculo Ópera de Pequim: Teatro clássico da China. Direção de Chu Tu Nan e Chao Feng , Theatro Municipal, Rio de Janeiro, 1956.

Programas do espetáculo Ópera de Pequim: Teatro clássico da China. Direção de Chu Tu Nan e Chao Feng, Theatro Municipal, São Paulo, 1956.

QUÉANT, Giles. Leçons d’un festival. Brochura Théâtre du Monde : II Festival International d’Art Dramatique de la Ville de Paris. Paris: Les Publications de France, 1956.

SANTANA, Esther Marinho. A cena disputada: O teatro como ferramenta diplomática nas turnês de Porgy and Bess e da Ópera de Pequim no Brasil. O eixo e a roda: Revista de literatura brasileira, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, pp. 72-95, 2023.

SANTANA, Esther Marinho. As lições da Ópera de Pequim no Brasil: Do hermetismo à congregação. Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas, v. 14, n. 1, pp. 37–59, 2024.

《新中国对外文化交流史略》 [Breve história dos intercâmbios culturais da Nova China com países estrangeiros]. Beijing: 中国友谊出版公司 [Editora da Amizade da China], 1999.

Published

2025-08-31

How to Cite

SANTANA, Esther Marinho; MELLO, Cecilia. The Seeds of Peking Opera: interview with the National Peking Opera Company . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–18, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0501. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27419. Acesso em: 1 sep. 2025.