Dramas and dilemmas of the effeminate queer teacher: Subversions of gender, race, and ancestrality in the school
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0104Keywords:
Drama, performing arts pedagogies, theatre in schools, persecution of teachers, dissident childhoodsAbstract
Amid the rise of conservative governments and their impacts on LGBT+ bodies, particularly within educational context, this study explored how the strategies of “teacher character” and “composite stimulus” contributed to addressing intersectional issues (gender, sexuality and ethno-racial relations) through a Drama-based process with fifth-grade children in a public school – SC. The research adopted a research-training methodology, drawing on field diary entries, material artifacts created by the children and teacher reflections. Grounded in gender theory, queer, among others, the study is situated within the pedagogical practices of Theatre and Performing Arts in schools.
Downloads
References
BUTLER, Judith. Quem tem medo de gênero? Trad. Heci Regina Candiani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2024.
BELTRAME, Valmor Nini. Censura no teatro em Santa Catarina: relatos do passado e desafios do presente. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 028–054, 2020. DOI: 10.5965/2595034702222020028.
CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec: Mandacaru, 2006.
COSTA, Lucas da. Conservadorismo na cultura política de Santa Catarina: reverberações da Era Vargas no tempo presente. 2023. Revista Santa Catarina em História. Florianópolis – UFSC/Brasil, v.17, 2023. Acesso em: 23 mar. 2024.
FERNANDES, Robson Ferreira. Entre resistência democrática e ofensiva conservadora: fontes e subjetividades do projeto “gênero e diversidade na escola” (2015-2016). Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade Federal de Santa Catarina, 2021.
FAZZIONI, Mateus Junior. Deixem as crianças brincar!: o ensino do teatro na visibilização e acolhimento das crianças em dissidência. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Que Drama é esse?!?: práticas teatrais na Educação Infantil. 1. ed. São Paulo: Hucitec, 2021.
PEREIRA, Diego de Medeiros. As crianças como criadoras de cultura: contribuições da sociologia da infância para a pedagogia do teatro. Pitágoras 500, Campinas - SP, v. 14, 2024. Acesso em 10 mai. 2025.
PIMENTA, Renata Waleska de Sousa; PASSOS, Joana Célia dos; SILVA, Carlos Alberto Silva da. A Pedagogia da Ancestralidade no ensino de linguagem a partir da Educação das Relações Étnico-Raciais. ACENO - Revista de Antropologia do Centro-Oeste. v. 9 n. 21, 2022.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. 1. ed. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
PROBST, Amanda; MUELLER, Gabriela; HOLZAPFEL, Paola; BUSARELLO, Flávia. O cotidiano de famílias bolsonaristas: tramas afetivas em frente ao quartel de Blumenau/SC. In: SAFATLE, Vladimir; MENDES, Mariana (org.). Afeto e autoritarismo: expressões psicossociais da política brasileira. São Paulo: Autêntica, 2023. p. 137.
SOMERS, John. Narrativa, drama e estímulo composto. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, 2011. P. 175-185. Acesso em: 11 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102172011175.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro. UNOESC [online]. 2016, vol.41, n.1, Santa Catarina, 2016. Acesso em: 14 fev. 2024. DOI: 10.18593/r. v41i1.9267.
VIDOR, Heloise Baurich. Drama e teatralidade: o ensino do teatro na escola. Porto Alegre: Mediação/Edital Elisabete Anderle, Fundação Catarinense de Cultura, Secretaria de Estado de Turismo, Cultura e Esporte, Governo de Santa Catarina, 2010.
VIDARTE, Paco. Ética bixa: proclamações libertárias para uma militância LGBTQ. São Paulo: n-1 edições, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.