Dramas and dilemmas of the effeminate queer teacher: Subversions of gender, race, and ancestrality in the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0104

Keywords:

Drama, performing arts pedagogies, theatre in schools, persecution of teachers, dissident childhoods

Abstract

Amid the rise of conservative governments and their impacts on LGBT+ bodies, particularly within educational context, this study explored how the strategies of “teacher character” and “composite stimulus” contributed to addressing intersectional issues (gender, sexuality and ethno-racial relations) through a Drama-based process with fifth-grade children in a public school – SC. The research adopted a research-training methodology, drawing on field diary entries, material artifacts created by the children and teacher reflections. Grounded in gender theory, queer, among others, the study is situated within the pedagogical practices of Theatre and Performing Arts in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Augusto do Nascimento, Secretaria Municipal de Tijucas

Doutorado e Mestrado em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduação em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor de Arte no Ensino Fundamental na Rede Pública Municipal em Santa Catarina.  

References

BUTLER, Judith. Quem tem medo de gênero? Trad. Heci Regina Candiani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2024.

BELTRAME, Valmor Nini. Censura no teatro em Santa Catarina: relatos do passado e desafios do presente. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 028–054, 2020. DOI: 10.5965/2595034702222020028.

CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec: Mandacaru, 2006.

COSTA, Lucas da. Conservadorismo na cultura política de Santa Catarina: reverberações da Era Vargas no tempo presente. 2023. Revista Santa Catarina em História. Florianópolis – UFSC/Brasil, v.17, 2023. Acesso em: 23 mar. 2024.

FERNANDES, Robson Ferreira. Entre resistência democrática e ofensiva conservadora: fontes e subjetividades do projeto “gênero e diversidade na escola” (2015-2016). Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade Federal de Santa Catarina, 2021.

FAZZIONI, Mateus Junior. Deixem as crianças brincar!: o ensino do teatro na visibilização e acolhimento das crianças em dissidência. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Que Drama é esse?!?: práticas teatrais na Educação Infantil. 1. ed. São Paulo: Hucitec, 2021.

PEREIRA, Diego de Medeiros. As crianças como criadoras de cultura: contribuições da sociologia da infância para a pedagogia do teatro. Pitágoras 500, Campinas - SP, v. 14, 2024. Acesso em 10 mai. 2025.

PIMENTA, Renata Waleska de Sousa; PASSOS, Joana Célia dos; SILVA, Carlos Alberto Silva da. A Pedagogia da Ancestralidade no ensino de linguagem a partir da Educação das Relações Étnico-Raciais. ACENO - Revista de Antropologia do Centro-Oeste. v. 9 n. 21, 2022.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. 1. ed. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.

PROBST, Amanda; MUELLER, Gabriela; HOLZAPFEL, Paola; BUSARELLO, Flávia. O cotidiano de famílias bolsonaristas: tramas afetivas em frente ao quartel de Blumenau/SC. In: SAFATLE, Vladimir; MENDES, Mariana (org.). Afeto e autoritarismo: expressões psicossociais da política brasileira. São Paulo: Autêntica, 2023. p. 137.

SOMERS, John. Narrativa, drama e estímulo composto. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, 2011. P. 175-185. Acesso em: 11 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102172011175.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro. UNOESC [online]. 2016, vol.41, n.1, Santa Catarina, 2016. Acesso em: 14 fev. 2024. DOI: 10.18593/r. v41i1.9267.

VIDOR, Heloise Baurich. Drama e teatralidade: o ensino do teatro na escola. Porto Alegre: Mediação/Edital Elisabete Anderle, Fundação Catarinense de Cultura, Secretaria de Estado de Turismo, Cultura e Esporte, Governo de Santa Catarina, 2010.

VIDARTE, Paco. Ética bixa: proclamações libertárias para uma militância LGBTQ. São Paulo: n-1 edições, 2019.

Published

2025-08-31

How to Cite

NASCIMENTO, Fernando Augusto do. Dramas and dilemmas of the effeminate queer teacher: Subversions of gender, race, and ancestrality in the school. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0104. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27418. Acesso em: 1 sep. 2025.