Estranhas criaturas: Drama in teacher education through a gaze at childhoods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0103

Keywords:

Drama, teacher education, childhood, decolonial practices, narrativity

Abstract

This article analyzes the use of Drama in initial teacher education in theater, drawing on childhood sociology, on decolonial epistemologies, and on the concept of corazonar (Arias, 2010). The experience, conducted within a course focused on theatrical practices with children, centered on storytelling and narrativity, using the book Estranhas Criaturas by León and Rubio as a pre-text. Drama is proposed as an ethical and sensitive practice of listening and collective creation, capable of challenging colonial and adult-centered logics and expanding ways of teaching with childhoods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Eduardo Gasperin, Universidade Estadual do Paraná

Doutorado em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestrado em Artes pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Prof. Licenciatura em Teatro na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

References

ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar: una antropología comprometida con la vida. Quito, Ecuador; Abya Yala, 2010.

CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2006.

CABRAL, Beatriz; PEREIRA, Diego de Medeiros. O espaço de jogo no contexto do Drama. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, p. 285-301, 2017. Acesso em: 16 de maio de 2025. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101282017285

GASPERIN, Luiz Eduardo. O bordar das presenças femininas no teatro paraguaio contado ao meu filho. 2021. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.

KAMBEBA, Márcia Wayna. Ay Kakyri Tama – Eu moro na cidade. São Paulo: Selo Suçuarana, 2019.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LEÓN, Cristóbal; RUBIO, Cristina Sitja. Estranhas criaturas. Tradução de Luciana Veit São Paulo: Mantis Fontes Editora, 2019.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993.

DREXLER, Jorge. Movimiento. Mundo Abisal. Madri: Warner Music Spain: 2017.

FRIEDMANN, Adriana. Escuta sensível: a criança, o adulto e a mediação pedagógica. São Paulo: Panda Books, 2022.

MAGALHÃES, Gilmar; ROSSETO, Robson. O drama como proposta metodológica para contribuição crítica e social do educando. Revista NUPEART, Florianópolis, v.19, n. 1, p. 199–212, 2018. DOI: 10.5965/2358092519192018196

MARTINS, Guaraci. O estágio curricular supervisionado na formação do professor de teatro. (2022). Revista Rascunhos - Caminhos Da Pesquisa Em Artes Cênicas, 9(2), 79-96. Acesso em:16 de maio. DOI: https://doi.org/10.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-06

MEDEIROS, Fábio. Contador de histórias: um animador de palavras e coisas. In: MEDEIROS, Fábio; MORAES, Taiza. Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.

MENEGAZ, Wellington. Drama e Ciberespaço: navegações pelo ensino do teatro. São Paulo: Hucitec, 2025.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Que drama é esse?!? Práticas teatrais na educação infantil. São Paulo: Hucitec, 2021.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Revista del Instituto de Estudios Peruanos, Lima, v. 1, n. 1, p. 1–18, 2000.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombo: modos e significados. Brasília: INCTI; UnB; INCT; CNPq; MCTI, 2015.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e cultura da infância. Cadernos de Educação, 21, 13-22, 2003. Acesso em: 16 de maio de 2025. DOI: https://doi.org/10.15210/caduc.v0i21.1467

VIDOR, Heloise. Drama e Teatralidade: o ensino do teatro na escola. Porto Alegre: Mediação, 2010.

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales. Prácticas Insurgentes de resistir, (re)existir e (re)vivir. Serie Pensamiento Decolonial. Editora Abya-Yala. Equador, 2017.

Published

2025-08-31

How to Cite

GASPERIN, Luiz Eduardo. Estranhas criaturas: Drama in teacher education through a gaze at childhoods. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–26, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27417. Acesso em: 1 sep. 2025.