Dealing with the (im)possible: the pedagogical residency in arts during the covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0208Keywords:
pedagogical residency, art teaching, pandemic, teacher trainingAbstract
This text seeks to reflect on the actions of the Arts Pedagogical Residency, designed during the Emergency Remote Education (ERE) adopted by the Federal University of Minas Gerais. We recorded and analyzed actions that are necessary for continuity in the academic training of arts professionals. These experiences reveal how fruitful it can be to think that Digital Technologies can be in favor of the process of artistic creation and help us to keep the artistic flame burning in each of those involved in the process. We realized that it was possible to recreate other ways of exercising teacher training in Art, such as pedagogical mediation, dealing with the (im)possible.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 01/2020 CAPES. Programa Residência Pedagógica. Brasília: CAPES, 2020. 13 p. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-resid-c3-aancia-pedag-c3-b3gica-pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.
CORNARGO, Óscar. O corpo invisível: teatro e tecnologias da imagem. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas. Florianópolis, v.2, n. 11, p. 177-189, 2008. Acesso em: 15 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102112008177
CORNARGO, Óscar. Sobre la naturaleza del teatro. Revista de artes escénicas y performatividad. V. 11, n. 18, p.13-16. Marzo 2021.
DUBATTI, Jorge. Experiencia teatral, experiencia tecnovivial: ni identidad, ni campeonato, ni superación evolucionista, ni destrucción, ni vínculos simétricos. Rebento, São Paulo, n. 12, jan. - jun. 2020, p. 8-32.
FONSECA, Maria Nazareth Soares. Escrevivência: sentidos em construção. In: DUARTE, Constância; NUNES, Isabella (org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p.58-72.
FREYRE, Lea. Cuando el conflicto es el contacto. Teatro, distancia y coronavirus. In: LUQUE, Gino. ¿La función debe continuar? (Re)pensando el teatro en tiempos de coronavirus desde el curso de Dramaturgia 2. Pontificia Universidad Católica del Perú – Facultad de Artes Escénicas, 2020. (p.35-38).
GASPERI, Marcelo Eduardo Rocco de; FIGUEIREDO, Ricardo Carvalho de. O PIBID-Artes e o residência pedagógica em Minas Gerais: breves aproximações artísticos-pedagógicas entre a UFOP e a UFMG. Anais do IX ENALIC – IX Encontro Nacional das Licenciaturas. Lajeado: RS: Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES, 2023.
SALAVERRY, Farah. El teatro en los tiempos del COVID-19. LUQUE, Gino. ¿La función debe continuar? (Re)pensando el teatro en tiempos de coronavirus desde el curso de Dramaturgia 2. Pontificia Universidad Católica del Perú – Facultad de Artes Escénicas, 2020, p.51 – 55.
SCHIMMELPFENNIG, Roland. La función no puede continuar. [Trad. A. Jacome]. El País. 2020. Disponível em:
https://elpais.com/cultura/2020/05/13/babelia/1589378593_908757.html. Acesso em: 31 maio 2020.
Universidade Federal de Minas Gerais. Ensino Remoto Emergencial (ERE) nos cursos de graduação da UFMG. Belo Horizonte, Pró-Reitoria de graduação, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.