Twists and turns between text and dance: the books that shaped the creation of “Fúria”, by Lia Rodrigues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e301

Keywords:

dance, text, choreographic creation, Lia Rodrigues

Abstract

This article aims to present the set of books and authors that served as triggers for the creation process of Fúria, a 2018 piece by Lia Rodrigues Companhia de Danças, and the relationship between dance and text that occurs in the choreographer's creations. Scenes from the piece and their connections with works by authors linked to Afro-Brazilian and Afro-diasporic culture, such as Achille Mbembe, Ana Maria Gonçalves and Conceição Evaristo, are analyzed. The influence of Mário de Andrade's Macunaíma: o herói sem nenhum caráter (Macunaíma: the hero without any character) on the choreographic work's continuous flow rhythm is also discussed.   

Downloads

Author Biography

Adriana Pavlova, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-doutoranda em Dança na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutorado em Literatura, cultura e contemporaneidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena pela UFRJ. Graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF).    

References

Anatomia da Dança – Espetáculo Fúria, Porto das Artes. Lia Rodrigues conversa com Andréa Bardawill. Ago. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=irEDOzCAWR4. Acesso em: 30 ago. 2020.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Belo Horizonte/Rio de Janeiro: Livraria Garnier, 2004.

EVARISTO, Conceição. A gente combinamos de não morrer. In: Olhos d’água. Rio de Janeiro: Palas Editora, 2014.

GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Record, 2018.

JAFFE, NOEMI. A Folha Explica – Macunaíma. São Paulo: Publifolha, 2001.

Janelas Abertas – Silvia Soter e Carmen Luz. Conversa exibida no youtube, dentro do projeto organizado pelo Núcleo Experimental de Performance do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da ECO-UFRJ, realizada em 30 jun. 2020.

KIFFER, Ana. Um só ou vários corpos? In: Sobre o corpo, Kiffer, Ana (org.). Rio de Janeiro, 7 Letras, 2016.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu – Palavras de um xamã yanomani. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Lia Rodrigues– Curta! Dança. Canal Curta! 6 set. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=E9ugY6-C8Hs. Acesso em 19 jun. 2020.

Livros que amei. Programa de televisão, episódio 8, Canal Futura. Direção Suzana Macedo. Rio de Janeiro, 22 mai. 2012. (27m25s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JTAJArWfd0E. Acesso em: 21 set. 2016.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.

OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Visualizing the Body: Western Theories and African Subjects. In: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P.J. (eds). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002, p. 391-415. Tradução para uso didático de Wanderson Flor do Nascimento. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/oy%C3%A8r%C3%B3nk%E1%BA%B9%CC%81_oy%C4%9Bw%C3%B9m%C3%AD_-_visualizando_o_corpo.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.

PAVLOVA, Adriana. Em Fúria na Maré do diverso ao singular e vice-versa: arquivos que compõem a obra de Lia Rodrigues. Tese (Doutorado em Literatura, Cultura e Contemporaneidade) – Pontifica Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2021.

PESSOA, Patrick. As vísceras da crítica. Artefilosofia, v.15, 2020, edição especial. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4698. Acesso em: 21 jan. 2021.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

RODRIGUES, Lia. Conceição Evaristo foi o farol que me deixou mais sensível, diz Lia Rodrigues. Folha de S. Paulo, 20 out. 2019. Ilustríssima. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2019/10/conceicao-evaristo-foi-farol-que-me-deixou-mais-sensivel-diz-lia-rodrigues.shtml. Acesso: 20 out. 2019.

ROLNIK, Suely. Furor de arquivo. Arte & Ensaio, PPGAV EBA-UFRJ, v.19, 2009, p. 100.

SILVA, Eliana Sousa. Testemunhos da Maré. Rio de Janeiro: Editora Aeroplano, 2012.

SOUZA, Gilda de Mello e. O tupi e o alaúde: uma interpretação de Macunaíma. São Paulo: Editora 34, 2003.

Territórios da dança. Sesc SP. 31 ago. 2020. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/online/artigo/compartilhar/14681_TERRITORIOS+DA+DANCA. Acesso em: 2 set. 2020.

Published

2025-04-28

How to Cite

PAVLOVA, Adriana. Twists and turns between text and dance: the books that shaped the creation of “Fúria”, by Lia Rodrigues. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–17, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e301. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26273. Acesso em: 6 jun. 2025.