Twists and turns between text and dance: the books that shaped the creation of “Fúria”, by Lia Rodrigues
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e301Keywords:
dance, text, choreographic creation, Lia RodriguesAbstract
This article aims to present the set of books and authors that served as triggers for the creation process of Fúria, a 2018 piece by Lia Rodrigues Companhia de Danças, and the relationship between dance and text that occurs in the choreographer's creations. Scenes from the piece and their connections with works by authors linked to Afro-Brazilian and Afro-diasporic culture, such as Achille Mbembe, Ana Maria Gonçalves and Conceição Evaristo, are analyzed. The influence of Mário de Andrade's Macunaíma: o herói sem nenhum caráter (Macunaíma: the hero without any character) on the choreographic work's continuous flow rhythm is also discussed.
Downloads
References
Anatomia da Dança – Espetáculo Fúria, Porto das Artes. Lia Rodrigues conversa com Andréa Bardawill. Ago. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=irEDOzCAWR4. Acesso em: 30 ago. 2020.
ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Belo Horizonte/Rio de Janeiro: Livraria Garnier, 2004.
EVARISTO, Conceição. A gente combinamos de não morrer. In: Olhos d’água. Rio de Janeiro: Palas Editora, 2014.
GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Record, 2018.
JAFFE, NOEMI. A Folha Explica – Macunaíma. São Paulo: Publifolha, 2001.
Janelas Abertas – Silvia Soter e Carmen Luz. Conversa exibida no youtube, dentro do projeto organizado pelo Núcleo Experimental de Performance do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da ECO-UFRJ, realizada em 30 jun. 2020.
KIFFER, Ana. Um só ou vários corpos? In: Sobre o corpo, Kiffer, Ana (org.). Rio de Janeiro, 7 Letras, 2016.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu – Palavras de um xamã yanomani. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Lia Rodrigues– Curta! Dança. Canal Curta! 6 set. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=E9ugY6-C8Hs. Acesso em 19 jun. 2020.
Livros que amei. Programa de televisão, episódio 8, Canal Futura. Direção Suzana Macedo. Rio de Janeiro, 22 mai. 2012. (27m25s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JTAJArWfd0E. Acesso em: 21 set. 2016.
MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Visualizing the Body: Western Theories and African Subjects. In: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P.J. (eds). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002, p. 391-415. Tradução para uso didático de Wanderson Flor do Nascimento. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/oy%C3%A8r%C3%B3nk%E1%BA%B9%CC%81_oy%C4%9Bw%C3%B9m%C3%AD_-_visualizando_o_corpo.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.
PAVLOVA, Adriana. Em Fúria na Maré do diverso ao singular e vice-versa: arquivos que compõem a obra de Lia Rodrigues. Tese (Doutorado em Literatura, Cultura e Contemporaneidade) – Pontifica Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2021.
PESSOA, Patrick. As vísceras da crítica. Artefilosofia, v.15, 2020, edição especial. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4698. Acesso em: 21 jan. 2021.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
RODRIGUES, Lia. Conceição Evaristo foi o farol que me deixou mais sensível, diz Lia Rodrigues. Folha de S. Paulo, 20 out. 2019. Ilustríssima. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2019/10/conceicao-evaristo-foi-farol-que-me-deixou-mais-sensivel-diz-lia-rodrigues.shtml. Acesso: 20 out. 2019.
ROLNIK, Suely. Furor de arquivo. Arte & Ensaio, PPGAV EBA-UFRJ, v.19, 2009, p. 100.
SILVA, Eliana Sousa. Testemunhos da Maré. Rio de Janeiro: Editora Aeroplano, 2012.
SOUZA, Gilda de Mello e. O tupi e o alaúde: uma interpretação de Macunaíma. São Paulo: Editora 34, 2003.
Territórios da dança. Sesc SP. 31 ago. 2020. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/online/artigo/compartilhar/14681_TERRITORIOS+DA+DANCA. Acesso em: 2 set. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.