Body, writing and performance: Performative education in initial teacher training in Arts
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0105Keywords:
body, perfomance, writing, performance writing, teacher trainingAbstract
Based on our practical experience, in this article we present two procedures for teaching Art exploring the relationships between body, writing and performance. By means of different methodological choices, we attempted to understand how two distinct pedagogical practices have configured ways of thinking on performance in Education, especially those capable of expanding our understanding of performative writing in teacher training in a Bachelor's Degree in Visual Arts and a Bachelor's Degree in Dance at a public university.
Downloads
References
AZEVEDO, S. M. As vinte e nove cartas: Laban, uma gramática poética para atores. São Paulo: Perspectiva, 2020.
BERTOLDI, Andrea Lucia Sério; SOUZA, Cláudia Aparecida Fantin de. Dança inclusiva e o efeito borboleta. Revista FACED, Salvador, n.16, p.51-62, jul./dez. 2009. Acesso em: 15 out. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/4366/3715. Acesso em: 10 abr. 2024.
BIRMAN, Joel. Arquivo e mal de arquivo: uma leitura de Derrida sobre Freud. Natureza Humana, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 105-128, jan./jun., 2008. Acesso em: 25 nov. 2023. DOI: 10.1590/0104-4060.68475.
BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DERRIDA, Jacques. Mal de Arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Cláudia de M. Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
GABARDO JUNIOR, Jair Mario. Ensino da dança e a Educação Performativa: possibilidades de corpo na (re)criação do espaço escolar. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Paraná, Curitiba. 2020.
GONÇALVES, Michelle Bocchi; GABARDO JUNIOR, Jair Mario. Educação performativa: travessias. In: GONÇALVES, Jean Carlos; Marynelma Camargo Garanhani; Michelle Bocchi Gonçalves (Org.) Linguagem, corpo e estética na educação. São Paulo: Hucitec, 2020. p. 97-108.
GONÇALVES, Maynara. Fazer da escrita uma postura [Instagram]. 25. fev. 2024. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C3xb6E-LRN-/?igsh=cTJxNDFmY3R2eG50. Acesso em: 16 set. 2024.
GONÇALVES, Michelle Bocchi; CASTILHO, Thais; GABARDO JUNIOR, Jair Mario. Corpos dançantes na escola: diálogos entre a educação performativa e a perspectiva bakhtiniana. Bakhtiniana - Revista de estudos do discurso, v. 14, p. 136-155, 2019. DOI: 10.1590/2176-457337810.
GONÇALVES, Michelle Bocchi. Performance, discurso e educação: (re)construindo sentidos de escola com professores em formação na Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
GONÇALVES, Michelle Bocchi; OLIVEIRA, Odissea Boaventura de. Sentidos de escola em performance: um estudo na licenciatura em educação do campo. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, p.392-441, jul./set. 2020. DOI: 10.5935/2238-1279.20200066.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
PINEAU, Elyse. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: Marcelo de Andrade Pereira. Performance e Educação: Desterritorializando territórios. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. p. 37 - 58.
ROCHA, Bruna. Escrever é deixar cair [Instagram]. 25 jun. 2024. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C8pIDdNAZbJ/?igsh=MTZkcGV2ajljd2N2cQ==. Acesso em: 10 set. 2024.
SCHECHNER, Richard; BRADY, Sara (Ed.). Performance studies: an introduction. 3. ed. Nova York: Routledge, 2013.
TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: Performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. Trad. Amálio Pinheiro. - São Paulo: Companhia das letras, 1993.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich - 2. ed. São Paulo: Cosacnaify, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.