Oracle the education: bodies and writings in favor of a pedagogy of dispersions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e102

Keywords:

oracular apparatus, body and writing, body and education, poetic, fabulation

Abstract

The text discusses the possibilities of an oracular way of thinking about formative processes, based on the relationships between bodies, movement, and writing, as experienced in an extension course developed since 2020. The notion of the oracle, in its poetic and creative forces, is debated and conceived as a way of producing and inhabiting creative processes that are fundamental to education, understood as a gesture in favor of the dispersion of meanings and the multiplication of opportunities for fabulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Bocchetti, Federal University of Rio de Janeiro

Pós-doutorado pela Concordia University – Canadá. Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Especialização em Educação à Distância Pela Universidade Católica de Brasília (UCB/DF). Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor Adjunto da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Priscilla Menezes de Faria, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutorado e Mestrado em Artes Visuais pela  Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduação em Artes Plásticas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professora Adjunta da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio).

Adrianne Ogêda Guedes, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Pós-doutorado pela Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMDP) – Argentina. Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Especialização em Formação em Docentes universitários pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Associada da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio).

References

ANTÔNIO, Severino. Uma nova escuta poética da educação e do conhecimento. São Paulo: Paulus, 2009.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BOCCHETTI, André; GUEDES, Adrianne Ogêda; FARIA, Priscilla Menezes de. Disparando enlaces de corpos e escritas: a produção do comum em uma educação entre telas. Humanidades e Inovação, v. 9, n. 16, 2022, p. 323-336.

DEVISCH, René. Sentir et dire la force vitale: le rêve el l’oracle médiumnique en milieu yaka. L’autre, cliniques, cultures et societés, v. 4, 2003, p. 33-42.

LAGAMMA, Alisa. Art and oracle: African art and rituals of divination. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2000.

MANNING, Erin. Políticas do Toque: sentidos, movimento e soberania. São Paulo: GLAC edições, 2023.

MANNING, Erin. How do you make yourself a proposition? In.: MASSUMI, Brian. Couplets: travels in speculative pragmatism. Dhuram and London: Duke University Press, 2021, p. 410-426.

MANNING, Erin; MASSUMI, Brian. Thought in the Act: passages in the ecology of experience. London: University of Minnesota Press, 2014.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto Inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Annablume, 2009.

SILVA, Denise Ferreira da; DESIDERI, Valentina; DOCKER, Georg; KATSOURAKI, Eve. Another image of existence. Performance Philosophy, v. 7, n. 01, 2022, p. 132-145.

STROEKEN, Koen. Simplex society: how to humanize. Switzerland: Palgrave Macmillan, 2024.

TAVARES, Gonçalo. Atlas do Corpo e da Imaginação: teorias, fragmentos e imagens. Alfragide, Portugal: Editorial Caminho, 2013.

WHITEHEAD, Alfred North. Process and Reality. New York: The free press, 1978.

ZAMBRANO, Maria. A metáfora do coração e outros escritos. Lisboa: Assírio e Alvim, 2000.

Published

2024-12-18

How to Cite

BOCCHETTI, André; FARIA, Priscilla Menezes de; GUEDES, Adrianne Ogêda. Oracle the education: bodies and writings in favor of a pedagogy of dispersions . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–15, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e102. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26195. Acesso em: 19 dec. 2024.