What does the Teatro Experimental de Cali tell us today?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0502Keywords:
collective creation, latin american theater , Enrique Buenaventura, Jacqueline VidalAbstract
In this interview with Jacqueline Vidal, director of Teatro Experimental de Cali, we talk about the current inclinations of this Colombian theater group in the Latin American theater scene. The interview is part of a larger project, an attempt to seek an approximation to the group's collective creation methodology, in order to disseminate it here in Brazil and minimize the bibliographic gap we have on the relevant theatrical and pedagogical work developed by Teatro Experimental de Cali (TEC) since 1955 in the city of Cali in Colombia.
Downloads
References
BUENAVENTURA, Enrique; VIDAL, Jacqueline. Esquema general del método de trabajo colectivo. Acervo do CITEB. Cali. 1975.
BUENAVENTURA, Enrique; VIDAL, Jacqueline. Notas para um método de criação coletiva. Revista Camarim. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro, 2006.
CAETANO. Juliana. Enrique Buenaventura e o Teatro Experimental de Cáli: Estilhaçar e Remontar a História. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2023.
CARBONARI, Marília. A direção teatral e o método de criação coletiva de Enrique Buenaventura no TEC (Teatro Experimental de Cali). Guarapuava: UAB, Unicentro, 2014.
CARBONARI, Marília. Uma experiência de teatro político na américa latina: estudo da criação coletiva no teatro experimental de Cali (TEC - colômbia) durante O processo de elaboração da peça a denúncia, de enrique Buenaventura, em 1971. Cadernos do XI Congresso Interno de Iniciação Científica da Unicamp. Campinas, 2003.
ENGEL, Leonardo Cesar Ertel. Uma Experiência de Aplicação do Método de Criação Coletiva do TEC (Teatro Experimental de Cali – 1972) na Montagem da Peça ‘O Espectador Condenado à Morte’ de Matéi Visniec. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022.
VELASCO, María Mercedes. El Nuevo Teatro Colombiano y la colonización cultural. Medellín, 1986.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.