Writing a (trans)creative dance: (im)possible articulations in the education of a kinetic-icon body that writes a (trans)creative dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0103

Keywords:

language, dance, transcreation, kinetic-icon body

Abstract

This article explores the perspective of the kinetic-icon body in educational and (trans)creative action in the process of derivation or hyper-artistic practice from one language into another. The expanded semiotic analysis methodology starts with a critical reading of excerpts from the ballet Reticências (2023) performed by UFPR´s Téssera Companhia de Dança, adapted from the play Vestido de Noiva written by Nelson Rodrigues in 1941. Drawing mainly on the ideas of Charles S. Peirce, Gérard Genette, and Haroldo de Campos, the relationships between the body and writing in the contemporary scene are exponentiated to highlight the (im)possible articulations between the theatrical text and the word embodied or (trans)created in a dance scene. 

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Author Biographies

Cristiane Wosniak, Federal University of Paraná

Doutora e Mestra em Comunicação e Linguagens / Estudos de Cinema e Audiovisual (UTP). Especialista em Artes-Dança (FAP-PR). Bacharel e licenciada em Dança (Unespar/FAP). Bacharelado em Cinema e Audiovisual. Professora adjunta da Universidade Estadual do Paraná (Unespar). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação na Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Erika Kraychete Alves, Federal University of Paraná

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestra em Educação pela UFPR.  Especialista em Estética e Filosofia da Artes pela UFPR. Bacharel e licenciada em Dança pela Universidade Estadual do Paraná (Unespar) - Faculdade de Artes do Paraná (FAP). Coreógrafa residente da Téssera Companhia de Dança da UFPR. Bailarina e coreógrafa profissional. Técnica e diretora de produção.

Helen de Aguiar, Federal University of Paraná

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com bolsa CAPES/PROEX. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com bolsa CAPES/PROEX. Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e graduada em Licenciatura e Bacharelado em Dança pela UNESPAR/FAP. 

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Published

2024-12-18

How to Cite

WOSNIAK, Cristiane; ALVES, Erika Kraychete; AGUIAR, Helen de. Writing a (trans)creative dance: (im)possible articulations in the education of a kinetic-icon body that writes a (trans)creative dance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–33, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e0103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25130. Acesso em: 19 dec. 2024.