From residency for creation Toning the sensitive body: epistolary dialogue between Vitor Lemos and Tiago Porteiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0103

Keywords:

Residency, Body, Performance art, Epistolary dialogue, Actor/actress creation processes

Abstract

In September 2021, in Lisbon, took place the International Artist Residency guided by Carlos Simioni (Lume Teatro/Campinas) and Stephane Brodt (Amok Teatro/Rio de Janeiro), Toning the sensitive body. The pedagogues-researchers-artists Tiago Porteiro and Vitor Lemos were part of it. The first carried out the proposed practices and the second observed them. It was from this different positioning that the authors jointly developed a reflection in epistolary format. In the letters, notions of sensitive body and its implications in the processes of formation are discussed, as well as considerations about methodologies of research-creation of the actor-actress. At the end of the conversation the theme of "(un)education" appears through a more direct dialogue, associating it to themes disseminated throughout the letters. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor Lemos, Centro de Estudos de Teatro da Universidade de Lisboa

Doutor em Letras/Literatura, Cultura e Contemporaneidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ -2016) e Mestre em Teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO-2000). Professor auxiliar convidado da Universidade de Évora (UEVORA/Teatro). Investigador do CET/ULISBOA.

Tiago Mora Porteiro, Universidade do Minho - CEHUM/NIEP

Doutor (2006) e Mestre (1996) em Estudos Teatrais pela Université de la Sorbonne Nouvelle. Percurso que articula atividade académica com a de pedagogia e criação (ator e encenador). Desde 2014 é Prof. Auxiliar com nomeação definitiva na Universidade do Minho (UM)/Teatro. Investigador do CEHUM/NIEP

References

BARDET, M.; CLAVEL, J.; GINOT, I. Introduction. In: BARDET, M., CLAVEL, J.; GINOT, I. (Org.). Écosomatiques. Penser l’écologie depuis le geste. Montpellier: Deuxième époque, 2018, p.9-19.

BROOK, Peter. Não há segredos: reflexões sobre atuação e teatro. São Paulo: Via Lettera, 2016.

CLAVEL, Joanne; LEGRAND, Marine. Respirations communes: les pratiques somatiques comme créativités environnementales. In: BARDET, M.; CLAVEL, J.; GINOT, I. (Org.). Écosomatiques. Penser l’écologie depuis le geste. Montpellier: Deuxième époque, 2018, p.23-46.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. vol.4,. São Paulo: Ed. 34, 2012.

HAN, Byung-Chul. Do desaparecimento dos rituais. Lisboa: Relógio D´água, 2020.

GIL, José. Metamorfoses do corpo. Lisboa: Relógio D’água Ed, 1997.

GROTOWSKI, Jerzy. O que foi. In: FLASZEN, Ludwik.; POLLASTRELLI, Carla (Org.). O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Fondazione Pontedera Teatro, Edições SESC SP e Perspectiva, 2007, p.199-211.

NOVARINA, Valère. Diante da Palavra. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

STANISLAVSKI, Constantin. A Construção da Personagem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

VADORI-GAUTHIER, Nadia. Fluidités Somatiques du Body-Mind Centering. In: BARDET, M.; CLAVEL, J.; GINOT, I. (Org.). Écosomatiques. Penser l’écologie depuis le geste. Montpellier: Deuxième Époque, 2018, p.66-75.

Published

2022-04-06

How to Cite

LEMOS, Vitor; PORTEIRO, Tiago Mora. From residency for creation Toning the sensitive body: epistolary dialogue between Vitor Lemos and Tiago Porteiro . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–35, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21559. Acesso em: 21 nov. 2024.