Afro-Amerindian poetics in higher education in Dance: Insurgent bodies in (re)existence performances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0106

Keywords:

Dance teaching, Afro-Amerindian poetics, Creation process, University dance education

Abstract

This article discusses university dance education through artistic-pedagogical approaches according to notions of ancestry and spirituality from Afro-Amerindian cultures, based on three teaching experiences in higher education. The combination of curricular structure, pedagogical and artistic projects, in line with the students' life stories, collaborates with the opening of fissures in the monoculture of knowledge established at the university. The recognition and production of Afro-Amerindian poetics is materialized through creative and pedagogical processes in experiences with traditional cultural practices, which reflect (re)existence performances based on insurgent corporeality and narratives.

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Author Biographies

Renata de Lima Silva, Universidade Federal de Goiás (UFGO)

Doutorado em Artes pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Artes (UNICAMP). Graduação em Dança (UNICAMP). Professora associada na Universidade Federal de Goiás (UFGO), atuando na graduação do curso de Dança e nos Programas de Pós-graduação em Artes da Cena e Interdisciplinar em Performances Culturais.

Carolina Laranjeira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Artes pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduada (bacharelado e licenciatura) em Dança pela UNICAMP. Professora adjunta dos cursos de Licenciatura em Dança, Licenciatura e Bacharelado em Teatro do Departamento de Artes Cênicas e do Mestrado Profissional em Artes (PROFARTES) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Gabriela Di Donato Salvador Santinho, Universidade do Estado do Mato Grosso do Sul (UEMS)

Doutorado em Artes da Cena pela Univiversidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestrado em Artes Cênicas (Unicamp). Graduação em Dança (Unicamp). Professora dos cursos de Licenciatura em Dança e em Teatro e do Mestrado Profissional em Educação (Profeduc) da UEMS e do Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes) da UFMS.

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Published

2022-04-06

How to Cite

SILVA, Renata de Lima; LARANJEIRA, Carolina; SANTINHO, Gabriela Di Donato Salvador. Afro-Amerindian poetics in higher education in Dance: Insurgent bodies in (re)existence performances. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–29, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21129. Acesso em: 27 jul. 2024.