Notes on the concept of representativeness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0206

Keywords:

Representativeness., Representation, Ethics, Contemporary scene, Diversity

Abstract

Considering the emerging of a new movement that advocates for self-representation in the arts, this article brings some reflections on the ethical, aesthetic, political and social implications that permeate the representation of minority social groups in contemporary theater. Starting from the construction of an understanding of the concept of representativeness within the Brazilian performing arts field and an analysis of some ways it can operate in and out of theater, the article also presents proposals for artists who aim to create under a representative, plural and emancipatory perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Conrado Dess, Universidade de São Paulo (USP)

Theatre director and playwright.  Master and Graduated in Performing arts by the University of São Paulo.

References

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de política I. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1 ed., 1998.

BORGES, Rosane. Das perspectivas que inauguram novas visadas. In: HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

BUTLER, Judith. A força da não violência: um vínculo ético-político. São Paulo: Boitempo, 2021.

CORNAGO, Óscar. Cuerpos, política y sociedad: una cuestión de ética. In: Éticas del cuerpo. DOMÍNGUEZ, Juan; GALÁN, Marta; RENJIFO, Fernando. Madrid: Fundamentos, 2008.

DESS, Conrado. Para se pensar uma representatividade negra: reflexões sobre o corpo (não) negro nas artes cênicas. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1-21, 2020.

DOI: 10.5965/14145731033920200204.

DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. Cenários liminares (teatralidades, performances e políticas). Uberlândia: EDUFU, 2016.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

LEAR, Jonathan. Radical hope: ethics in the face of cultural devastation. Massachusetts: Harvard University Press, 2006.

LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify: 2008.

RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

SAISON, Maryvonne. Les théâtres du réel. Paris: L’Harmatan, 1998.

SÁNCHEZ, José A. Practising the real on the contemporary stage. Bristol: Intellect, 2014.

SÁNCHEZ, José A. Cuerpos ajenos. Segovia: Ediciones La uÑa RoTa, 2017.

SIQUEIRA, Indianare. Por que transvestigênere? Indianara explica! Facebook, 2015. Disponível em:

https://www.facebook.com/PreparaNem/posts/1698719687008538.

Acesso em: 02 abr. 2021.

SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, Raquel; BARBALHO, Alexandre (Org.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005. p. 11-14.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. The post-colonial Critic: interviews, strategies, dialogues. New York: Routledge, 1990.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Foreword: Upon Reading the Companion to Postcolonial Studies. In: SCHWARZ, Henry; SANGEETA, Ray (Org.). A Companion to Postcolonial Studies. Oxford: Blackwell, 2000.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2022-04-06

How to Cite

DESS, Conrado. Notes on the concept of representativeness. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–30, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21115. Acesso em: 17 jul. 2024.